HOI: Vrouwenglossies leveren in door komst VOGUE

Afgelopen week maakte HOI, Instituut voor Media Auditing, de oplagecijfers bekend voor tijdschriften over het tweede kwartaal van 2012.

Op de lezersmarkt voor vrouwenglossies is de dynamiek heel groot, dit wordt mede ingegeven door het feit dat er per kwartaal doorgaans slechts 3 edities verschijnen. Dan maakt op het juiste moment een keer wel of niet Sylvie van der Vaart op de cover al snel het verschil.

De dynamiek in het tweede kwartaal was extra groot door de komst van VOGUE, die in 1 klap de nummer 5 positie pakt. Het effect is dat de gecombineerde Totaal Betaalde Gerichte Oplage van de 12 geselecteerde vrouwenglossies is gestegen met 1,4 procent tot 936.000 exemplaren.

Je kunt ook op een andere manier naar deze cijfers kijken. Mede door de komst van VOGUE – oplage 68.417 – is de gecombineerde oplage van de andere 11 vrouwenglossies in dit overzicht gedaald met 6 procent.

Totaal Betaalde Gerichte Oplage vrouwenglossie Q2-2009 / Q2-2012

Bron: www.hoi-online.nl

Zoals gezegd veel verschil in de oplage-ontwikkeling van de vrouwenglossies. In onderstaande grafiek is het overweldigende en aanhoudende succes van LINDA. niet te vermijden. Het contrast met runner-up Glamour is groot. In 2009 waren de titels bijna even groot, nu is de oplage van LINDA. bijna dubbel zo groot.

Bij de vrouwenglossies met oplagen van onder de 100.000 hebben Cosmopolitan en Beau Monde – beide Sanoma Media – het zwaar, terwijl Elle ondanks de komst van VOGUE de oplage toch met 7,4 procent zag groeien.

 

Bron: www.hoi-online.nl

Posted on October 2, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top