HOI: NRC Handelsblad opnieuw witte raaf bij dalende oplages landelijke dagbladen

Afgelopen week maakte HOI, Instituut voor Media Auditing de oplagecijfers bekend voor dagbladen over het tweede kwartaal van 2012.

De 7 grote landelijke dagbladen zagen hun betaalde oplagen licht dalen. De gezamenlijke Totaal Betaalde Gerichte Oplage zakte met 43.655 exemplaren tot 1,54 miljoen exemplaren, een daling van 2,8 procent. Die daling was iets minder groot dan de daling het jaar ervoor (-3,0%). In Q2 2010 zagen de landelijke dagbladen hun oplage nog met 1,3 procent stijgen, vooral ingegeven door goede performance van met name AD, Volkskrant en NRC.Next.

Er is sterk verschil in oplage ontwikkeling tussen de titels. NRC Handelsblad blijft goed presteren en zag als enige de Totaal Betaalde Gerichte Oplage stijgen. De stijging was met 0,4 procent weliswaar bescheiden maar afgezet tegen concurrent Het Financieele Dagblad – dat de oplage met 8,7 procent zag dalen – betekent het een significante groei van het marktaandeel.

Zusterblad NRC.Next kon de groei van de afgelopen jaren niet vasthouden en zag de oplage met 2,4 procent dalen.

Desalniettemin zijn NRC Handelsblad en NRC.Next de enige twee titels die de oplage over de afgelopen 3 jaar hebben zien stijgen.

Daarbij moet worden opgemerkt dat de oplage van de Volkskrant, ondanks een daling van 3,5 procent in het tweede kwartaal van dit jaar, in de genoemde drie jaar nagenoeg gelijk is gebleven.

Zwaarste klappen heeft Het Financieele Dagblad opgelopen; de oplage daalde in de afgelopen 3 jaar met 15,6 procent, de Telegraaf verloor 9,9 procent van de oplage.

 

Totaal Betaalde Gerichte Oplage, Q2 2012

Bron: www.hoi-online.nl

Posted on September 27, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top