Ontwikkeling oplages vrouwen glossies: LINDA. grijpt de macht

De vrouwen glossies hebben de oplage in het derde kwartaal van 2011 licht zien dalen. De gezamenlijke totaal betaalde gerichte oplage was 1.137.000 miljoen exemplaren. Dat is 2,5 procent lager dan hetzelfde kwartaal in 2010. Dat blijkt uit de meest recente oplagecijfers gepubliceerd door HOI Instituut voor Media Auditing.

Eén blik op de grafiek is voldoende om vast te stellen dat LINDA. de macht pakt. Niet alleen is LINDA. nu afgemeten de grootste vrouwen glossy maar ook ziet LINDA. de oplage het snelste groeien, van 171.000 in het derde kwartaal van 2010 tot 195.000 in het derde kwartaal van 2011, een groei van 14,1 procent.

Glamour verliest terrein ten opzichte van LINDA. maar wint ten opzichte van andere titels. De oplage groeit met 5,6 procent tot 164.000 exemplaren.

Cosmopolitan (-10,2%) moet een forse stap terug doen, Elle (+0,8%) weet zich goed te handhaven op de vierde plaats. De oplage van Elle groeit licht.

Grazia daalt licht (-0,5%) maar laat over de afgelopen drie jaar toch een krachtige ontwikkeling zien. Deze week-glossy stond in het derde kwartaal van 2008 nog op plaats 8, drie jaar later op plaats 5, waarmee Beau Monde, Marie Claire en Glossy werden gepasseerd.

Ook de nummers 6 tot en met 13 in de markt hebben te maken met dalende oplagen met uitzondering van Nouveau (+0,4%). De grootste schade wordt opgelopen door Avant Garde (-33,1%), dat inmiddels van de markt is gehaald, Red (-12,8%) en Beau Monde (-11,4%).

De ontwikkeling van de marktaandelen laat een duidelijke trend zien. Wat al groot was, wordt nog groter. LINDA. zag het marktaandeel in drie jaar tijd groeien van 13 naar 17 procent.

De grote vierLINDA., Glamour, Cosmopolitan en Elle – hadden in het derde kwartaal van 2008 een gezamenlijk marktaandeel van 46,2 procent. In het derde kwartaal van 2011 was dat gegroeid tot  51,4 procent.

De verwachting voor 2012 is dat een lichte daling op totaalniveau zal blijven voortzetten en grote afwijkingen op titelniveau zullen blijven. Door de komst van de Nederlandse Vogue zal het glossy segment waarschijnlijk nog meer onder druk komen te staan. Sterke merken worden verder uitgebouwd met digitale mogelijkheden en alleen titels die zich weten aan te passen zullen overleven.

Bron: www.hoi-online.nl

Posted on January 9, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top