Hoe gaat het eigenlijk met Initiative?

Ja, hoe gaat het eigenlijk met Initiative? Om daar eens antwoord op te krijgen laten we Léonie Koning aan het woord over het afgelopen jaar en de nabije toekomst.

 

Hallo Léonie, Welke nieuwe klanten heeft Initiative de afgelopen periode mogen verwelkomen?

Vorig jaar hebben we een aantal nieuwe klanten verwelkomd bij Initiative, zoals DPC en T-Mobile Nederland. Recent zijn we voor LEGO gaan werken, een prachtig merk. En we gaan na een intensief pitch-traject binnenkort aan de slag voor Payconiq in Nederland, een mooi account in de uitdagende FinTech branche. Payconiq versimpelt mobiele betalingen in winkels, online en tussen vrienden.

 

De flinke groei die we hebben doorgemaakt zie je ook terug in de recente RECMA-rapporten: in het kwalitatieve rapport neemt Initiative een nummer 2 positie in en behalen we de hoogste score op vitaliteit en groei. Als je kijkt naar het volume van de verschillende bureaus – het kwantitatieve rapport – dan is Initiative gestegen van een vierde naar een derde positie. Hier zijn we als team natuurlijk enorm trots op.

 

Is er bepaald werk van Initiative uit 2017 of 2018 waar je in het bijzonder graag naar terugkijkt?

Ik ben blij met het goede resultaat van onze klanten bij de Effies in 2017 en 2018, vooral de langlopende initiatieven. Als voormalig jurylid weet ik hoe zorgvuldig er gejureerd wordt bij de Effies en voor mij is dit dan ook één van de belangrijkste vakprijzen, waarbij effectieve en bewezen marketingcommunicatie beloond wordt.

 

Een recente Initiative-case waar ik trots op ben is de influencercampagne die we hebben opgezet om stagediscriminatie onder de aandacht te brengen i.s.m. Youtube influencers Supergaande, in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens. Het is ons hier heel goed gelukt om op de juiste manier aansluiting te vinden bij de cultuur van de doelgroep. En dan heb je geen hele grote budgetten nodig, maar vooral slimme consumenteninzichten. Dat het onderwerp leeft, blijkt wel uit de 175.000 keer dat de video is bekeken. Daarnaast is de awareness voor het onderwerp stagediscriminatie significant gestegen, voor het College een prachtig resultaat.

 

Hoe gaat het met Initiative Tomorrow?

Volop in ontwikkeling en dat is positief. We richten ons in op wat klanten op dit moment van ons nodig hebben. Ik merk dat concepting, partnerships en influencer-campagnes steeds meer een onderdeel van ons dagelijkse bestaan zijn geworden. We maken impactvol werk voor klanten zoals Hans Anders, dit najaar onder andere te zien op RTL met The Voice Senior. Ook het werk wat we doen voor NS is bijzonder: zie bijgaande link naar de minidocumentaire die we ontwikkeld hebben voor NS Zakelijk waarbij de reis als onderdeel van je werkdag centraal staat, i.s.m. Dennis Karpes, oprichter van Dance4Life en Justdiggit.

 

De creatieven van Initiative Tomorrow hebben daarnaast een belangrijke taak om, samen met onze strategen, continue nieuwe kansen te creëren voor onze klanten. Voorop te lopen in het maken van verbindingen in cultuur en in innovatie. Zodat onze klanten echt klaar zijn voor morgen.

 

Instagram lanceerde onlangs hun eigen videodienst. Betekent dit het einde voor YouTube?

Netflix lanceerde ooit een nieuwe videodienst. Was dat het einde van TV? Of van YouTube? Het is wel een logische evolutie van waar creators nu mee bezig zijn en dat lijkt me heel gezond.

 

Welke technologische ontwikkelingen vallen jou op?

Voice staat op barsten, natuurlijk. We hebben laatst een klantevenement georganiseerd rondom South by South West, waarbij onze Belgische collega en graag geziene gastspreker Danny Devriendt zijn persoonlijke visie gaf op een aantal culturele trends die op SxSW op de agenda stonden. In de gesprekken met onze klanten na afloop viel mij op dat Voice een hot topic is; niet alleen de technologische toepassingen en implicaties van de voice assistenten maar ook: welke stem past bij jouw merk en hoe ga je dat uitdragen?

 

Welke plannen heb je nog voor 2018 met Initiative?

We gaan dit najaar met ons team nog veel meer impactvol en effectief werk maken dat zorgt voor groei bij onze klanten.

 

En ik ben me er van bewust dat we echt iets anders, beter, effectiever moeten doen, om de merken waar we voor werken nog beter te helpen bij hun zoektocht om aansluiting te blijven vinden bij hun doelgroepen. Niet langer alleen maar onderbreken, storen of pushen. Ik geloof in verbinden. Initiative is verbinding aan het maken via cultuur. Wij nemen het initiatief om de merken van onze klanten cultureel relevant en opmerkelijk te maken en daarmee deze cultuur mede vorm te geven. We zoeken daarbij naar passies die we kunnen uitvergroten, spanningen die we kunnen helpen verminderen en conversaties waaraan we deel willen nemen. Zodat de expressies van deze merken geliefd, gewild en gedeeld worden. Dat zorgt voor groei, van merken en mensen.

 

Wat is het laatste nieuws?

We zitten in de afrondende fase van een aantal spannende pitch-trajecten, voor hele mooie merken. Houd de vakpers de komende periode in de gaten, we zullen meer positief pitch-nieuws gaan melden!

 

 

Posted on October 9, 2018 in Blog

Share the Story

Back to Top