Het TV-jaar 2014 brengt ons een voorzichtige comeback van SBS

Het TV-jaar 2014 brengt ons een voorzichtige comeback van SBS, een recordaantal Olympische gouden plakken, een zwaar teleurstellend WK voor Oranje en Youp terug op Oudejaarsavond… kortom, een heerlijk TV-jaar!

De Nederlandse TV-markt wordt nu al een aantal jaren gedomineerd door RTL. Al lang lijkt het erop dat alles wat RTL programmeert verandert in goud. Marktaandeelrecords sneuvelen met regelmaat en grote successen zien we nog steeds met The Voice en Ik Hou Van Holland. Evergreen GTST doet aan lijfsbehoud en blijft verval de baas mede dankzij succesvolle mobiele apps, waarmee het de zomer overbrugt en fans aangesloten houdt.

 

 

De Ster worstelt met alle bezuinigingen en bijkomende fusieperikelen. De terugval in kijkcijfers in het non-evenementenjaar 2013 is ca. twee keer zo groot als voorzien. Dat baart uiteraard zorgen. Een Gouden Olympische Winterspelen van Ireen Wüst en Sven Kramer en een teleurstellend WK Voetbal (na de 1ste ronde eruit smiley) gaan dat gat niet dichten. De Publieke Omroep wordt gedwongen om nog slimmer en creatiever te programmeren en de commerciële competitie weerstand te bieden.

 

 

Sanoma en Talpa kochten destijds het matig scorende, maar nog steeds renderende SBS. Een uitgekiend tweejaren plan zou SBS terug moeten brengen in de Eredivisie. De nieuwe CEO uit Talpa-stal Georgette Schlick (foto) bracht het als zetbaas van Talpa allemaal op gang. Tussenpaus Leo van der Goot zette de fundamenten neer voor de programmering, waarmee Programmadirecteur Remko van Westerloo verder aan de slag ging. John de Mol kreeg met al zijn invloed vrij baan om zijn speeltuin gestalte te geven. Er werd aan veel knoppen gedraaid, maar de weg terug was op een paar kleine succesjes na ver te zoeken. Sanoma was het zat en liet Schlick plaats maken voor een Fin uit eigen geledingen, Hans Edin. Daarmee won de uitgever enigszins aan macht terug. De machtsstrijd wordt niet beperkt tot vergaderruimtes, want De Mol en Sanoma schromen niet in het openbaar te ruziën, waarbij De Mol niet onder stoelen of banken steekt dat hij snode plannen smeedt om Sanoma uit te kopen. Ondertussen werkte De Mol ook aan zijn nieuwe allergrootste project ooit, Utopia.

 

 

Maar gaan we gewoon op dezelfde weg door in 2014? Wij denken van niet…  De eerste voortekenen van de harde competitie werden in week 1 en 2 al zichtbaar. Normaliter wordt het nieuwe TV-seizoen in september afgetrapt, genieten we tot en met december van de beste programma’s en krijgen we vanaf januari te maken met de nodige herhalingen en series uit het tweede garnituur, waarna vanaf maart tot de zomer de zenders nog even gas geven met het beste wat men in huis heeft. Dit is zo gegroeid op basis van vraag en aanbod uit adverteerdershoek. Het meeste geld zit in de maanden april, mei, september, oktober en november. 

 

 

Dit jaar is anders… de Publieke Omroep startte al snel met toppers als Boer Zoekt Vrouw (wekelijks 3,5 tot 4 mln kijkers) en Wie Is De Mol (wekelijks ca. 2,8 mln kijkers) en maakt strategische keuzes door De Wereld Draait Door van Nederland 3 naar Nederland 1 te halen en met een half uur te vervroegen. Dat levert direct per aflevering ca. 1,6 mln kijkers op, waar het programma in 2013 gemiddeld op ca. 1 mln kijkers zat. De Winterspelen, het WK Voetbal en de recent aangekochte wedstrijden van Oranje (vriendschappelijk en kwalificatie) moeten helpen de door bezuinigingen geplaagde PO weer ‘back on track’ brengen. De PO zoekt eerherstel en zoekt de aanval na de forse terugval in 2013.

 

 
Niet alleen euforie bij de Publieke Omroep, want ook John de Mol zal enorm opgelucht zijn met de klappers, die Utopia maakt! Het programma lijkt na twee weken te stabiliseren rond de 1,2 miljoen  kijkers. Daarmee doet De Mol de SBS-groep een groot plezier, want daar zijn ze naarstig op zoek naar herstel na een dramatisch einde van 2013, waar het in december de slechtste maand (17,6% – 20-49 jaar, 18-24u) sinds mensenheugenis kon bijschrijven. Vooral zender SBS6 liet het afweten met een dieptepunt van 6,9% marktaandeel. SBS6 realiseert sinds de start van Utopia op 6 januari jl. weer marktaandelen boven de 10% en laat de gehele SBS-groep klimmen tot boven de 21%.  Zie voor een uitgebreider analyse van de veranderingen in de vooravond ons andere artikel in deze nieuwsbrief: Januari 2014: de vooravond is beter geworden.

 

 

De zenders van Discovery Networks, Be Viacom en FOX International Channels kennen we al enige tijd, maar dit jaar wordt hun commerciële zendtijd centraal verkocht door de nieuwe salesorganisatie BrandDeli. Ondanks dat de marktaandelen positieve ontwikkelingen laten zien over het afgelopen jaar, blijven de blokken er behoorlijk leeg. Slechts een handjevol adverteerders accepteert de torenhoge prijsstijgingen ten opzichte van 2013 die BrandDeli ze voorlegt. Natuurlijk bieden de individuele zenders nog steeds een kwalitatieve en selectieve programma-omgeving, maar BrandDeli’s extreme groei-ambities staan een brede acceptatie in de weg.

 

 
RTL Boulevard, dat gedeeltelijk tegenover DWDD en Utopia staat heeft géén last van de nieuwe concurrentie, want met ruim 1,1 mln kijkers scoort het programma net boven de gemiddelden van de laatste drie maanden. RTL beleefde in 2013 wederom een topjaar en liet het aandeel zelfs nog met 4% groeien in verhouding tot 2012 (20-49 jaar, 18-24u); de winst in 2013 werd vooral in het najaar geboekt. In januari probeert RTL de groeiende concurrentie te weerstaan met nieuwe afleveringen van oude successen als All You Need Is Love, De TV-Kantine, de TV-Makelaar en het succesvolle RTL Late Night.

RTL krijgt eindelijk te maken met meer tegenstand, het zal ze minder gemakkelijk af gaan in vergelijking met de voorgaande jaren. De wens van RTL om in 2014 de markt een substantiële prijsstijging voor te schotelen komt hiermee onder druk te staan.

Het belooft een mooi jaar te worden.

Posted on January 30, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top