Het belang van mobiele search campagnes

Waarom wordt de inzet van mobiele campagnes steeds belangrijker?

In 2012 zijn er in Nederland totaal 12,4 miljoen internetgebruikers. 96% van de 12- tot 75- jarigen zijn steeds frequenter online. Inmiddels is meer dan de helft van alle Nederlanders in bezit van een smaprtphone. Onderzoek van het CBS laat zien dat gebruikers van mobiele telefoons het meest actief op internet zijn. Tweederde van de smartphone-eigenaren gaat daarmee elke dag of bijna elke dag online.
In de afbeelding hiernaast is te zien dat het internetgebruik op alle apparaten flink is toegenomen sinds 2007. De smartphone heeft de grootste stijging doorgemaakt sinds 2007.

 

 

Zoekgedrag mobiele gebruiker

45% Van de smartphone gebruikers zoekt via Google elke dag iets op via zijn of haar mobiel.

Wanneer is de smartphone gebruiker actief?

Een mobiele campagne heeft verscheidende voordelen. Zoals de afbeelding weergeeft stijgt het zoekgedrag op de smartphone rond 08.00 in de ochtend. De grootste piek is te zien in de avond, namelijk om 21.00 (op de bank, tijdens het TV-kijken). Mobiele campagnes kunnen tussen een bepaalde periode specifiek worden ingezet, bijvoorbeeld om een ‘gewone’ online campagne aan te vullen. Het computergebruik neemt in de avond namelijk juist af. Door specifieke campagnes op te zetten voor mobiel, tablets en computers kan er optimaal geoptimaliseerd worden voor de verschillende apparaten en kan er zoveel mogelijk rendement uit de campagnes gehaald worden.

 

  

Vier advertentiemogelijkheden voor mobiele campagnes

1) Click to call
In de advertentie kan een “click to call” geplaatst worden. Wanneer de gebruiker direct klikt op deze link, wordt het telefoonnummer in de dialer getoond waardoor men meteen naar de betreffende locatie kan bellen.

2) Sitelinks
Een sitelink is een extra link in de advertentie die de bezoeker direct naar een onderdeel binnen de website stuurt.

3) Click-to download
Dit biedt de gebruikers direct de mogelijkheid uw app van Itunes of Android market te downloaden.

4) Hyper local
Gebruikers van een smartphone krijgen informatie op basis van de afstand van de gebruiker tot de locatie van het bedrijf van een adverteerder. De gebruikers krijgen dus mobiele advertenties te zien die relevant en gericht zijn wanneer de gebruiker in de buurt komt van het bedrijf. Daarnaast wordt bij de advertentie ook een marker getoond met de afstand tussen de gebruiker.

 

      

Kortom, het zoekgedrag in Google op de smartphone blijft toenemen. Een mobiele search-campagne biedt veel voordelen. Je kunt er direct mee voortborduren op campagnes die bijvoorbeeld op televisie lopen. Als mensen een TV-commercial zien en geïnteresseerd zijn in het aanbod, maak je het hen makkelijker extra informatie te vinden via hun mobiele device of zelfs direct een aankoop te doen. Daarnaast biedt mobiele search natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om op basis van locatie adviezen te geven over dichtstbijzijnde winkels. Search engine advertising zit dicht op het aankoopmoment en dat geldt ook voor gebruik op mobiel. Dat maakt een mobiele zoekcampagne een interessante aanvulling op de mediamix!

Posted on November 23, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top