‘Gouwe Ouwe’ in media: De Telegraaf

Telegraaf
‘Gouwe Ouwe’ in media: De Telegraaf

Dagblad De Telegraaf verscheen voor de eerste keer op 1 januari 1893 in een oplage van 100.000 exemplaren. Jonkheer Henry Tindal richtte de krant op, maar bleek geen goede zakenman. Onder leiding van Tindal wist de krant geen winst te maken. Dat gebeurde pas na zijn overlijden toen De Telegraaf in handen kwam van H.M.C. Holdert (1879-1944), die er een grote, populaire krant van maakte.

 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog had De Telegraaf een dubieuze rol. In de beginjaren van de oorlog liet De Telegraaf liet zich regelmatig kritisch uit over de Duitsers, maar in de loop van de oorlog was dit niet meer mogelijk. Op last van de Duitsers werden er anti-joodse artikelen en andere pro-Duitse teksten geplaatst.
Hierdoor werd De Telegraaf na de oorlog veroordeeld tot een dertigjarig verschijningsverbod. Dit verbod werd echter al in 1949 opgeheven, omdat de collaboratie met de Duitsers onder zware druk had plaatsgevonden. Nadat dit verschijningsverbod werd opgeheven groeide de krant in de jaren ’60 opnieuw uit tot de grootste krant van Nederland.

 

In 2000 lag de betaalde oplage van De Telegraaf zo rond de 800.000 exemplaren. Na jarenlange oplagedalingen is dit aantal in 2014 echter bijna gehalveerd. We hebben het in dit geval overigens wel over de papieren oplage, want digitaal werd wel een flinke groei geboekt. Zo zag De Telegraaf de betaalde digitale oplage in 2014 ruim verdubbelen ten opzichte van het jaar ervoor (98.000 versus 46.000).

Om de daling van de papieren oplage te dempen, is De Telegraaf per 10 oktober 2014 overgestapt op tabloid formaat. De Telegraaf was hiermee de laatste landelijke krant in Nederland die afstapte van het broadsheet formaat. Daarnaast werd in april 2015 bekend gemaakt dat er plannen waren om de krant op te splitsen in verschillende op zichzelf staande katernen. Denk hierbij aan onderdelen als Privé, Telesport, De Financiële Telegraaf, Autovisie en Vrouw.

 

De plannen voor dit opknipscenario zouden de kern zijn geweest van het conflict tussen ex-hoofdredacteur Sjuul Paradijs en de directie van TMG. Dat scenario is overigens door betrokken partijen ontkend. Feit is wel dat Sjuul Paradijs in mei 2015 opstapte als hoofdredacteur van De Telegraaf en dat Paul Jansen per 1 september aangesteld is als nieuwe hoofdredacteur. Jansen heeft de opdracht meegekregen snel te reorganiseren en moderniseren. De redactie moet digitaal actiever worden en zich online meer onderscheiden.

 

De eerste wijzigingen zijn inmiddels al zichtbaar. 28 september jl. verscheen de 40.000e editie van De Telegraaf in een nieuw jasje. Zo is het logo veranderd en heet de eerste sectie van de krant voortaan Nieuws van de Dag. De ‘chocoladeletter’ is gebleven, maar wel in verschillende maten en ‘smaken’ en de openingskop op de voorpagina is niet meer standaard in hoofdletters. Jansen noemt de vernieuwde krant “pakkend en spraakmakend als altijd, maar met méér: meer verdieping, meer duiding van het nieuws en met nieuw elan”.

 

Inmiddels heeft TMG ook haar digitale plannen bekend gemaakt. Voor De Telegraaf en de onderdelen Telesport en VROUW zien deze plannen er als volgt uit:

  • TMG wil in 2016 twee online TV kanalen starten: een 24/7 nieuwskanaal vanuit De Telegraaf en een 24/7 sportkanaal vanuit Telesport
  • VROUW lanceert nog dit jaar haar eigen digitale omgeving, waar via vijf centrale thema’s (gezondheid, opvoeden, psyche & relatie, eten en lifestyle) aan vrouwen verdiepende informatie wordt geboden over onderwerpen die hen bezighouden. Online video speelt hierbij een belangrijke rol
  • Telesport lanceert haar estafette-aanpak: gedurende ieder etmaal zullen verschillende platforms (krant, website, app en online videokanaal) continu sportnieuws brengen. TV zal daar volgend jaar onderdeel van uitmaken met live streaming en on demand content

 

Naar eigen zeggen maakt TMG een beweging van het aanbieden van general interest content via één centraal platform (De Telegraaf) naar special interest informatie via haar hoofdmerken en kanalen en op die momenten die de consument zelf kiest. TMG spreekt dan ook van een 24/7 strategie. Ook werd bekend gemaakt dat TMG in 2016 een nieuw tariefmodel gaat hanteren op basis van CPM normen en “One Currency”. De op oplages gebaseerde tariefkaart wordt vervangen door een zogenoemd performance model, waarbij adverteerders betalen voor het daadwerkelijke bereik.

 

We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe hoofdredacteur in staat zal zijn om de oplagedaling te temperen. Het zal de vergrijzing van het lezersbestand echter niet tegenhouden. Het grote probleem van eigenlijk alle betaalde dagbladen is dat het hen niet lukt om jongeren aan zich te binden. Deze groep haalt zijn ‘algemene’ nieuws net zo eenvoudig gratis ergens anders vandaan. Daarnaast blijkt het lastig om de betalende papieren lezer te converteren naar een betalende digitale lezer. Wel lijkt dit makkelijker voor de zogenaamde kwaliteitskranten dan voor de kranten die zich op brede groepen richten. Daarom verwachten wij dat De Telegraaf ook in sterk afgeslankte / gereorganiseerde vorm het nog zeer moeilijk gaat krijgen.

Posted on December 3, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top