Gamification, how to?!

Bijna iedereen maakt weleens onbewust een spel van alledaagse handelingen. Het toevoegen van spelelementen in de realiteit (gamification) kan ook goed gebruikt worden in marketing en marktonderzoek. Dit lieten verschillende sprekers zien tijdens de Dit lieten verschillende sprekers zien tijdens een workshop van de MOA (Kenniscentrum voor Digital Analytics & Marketing Research): ‘Gamification, the how to’ sessie.

Het spelen van games zit namelijk (vaak onbewust) in ieder van ons. Niet alleen door middel van computergames, maar denk ook eens aan ‘het niet mogen aanraken van de randjes van stoeptegels tijdens het lopen , het balanceren op een stoeprand of slalommen om de middenstreep van een fietspad.

 

 

Horst Streck van Gamifier: “Door gamification in marktonderzoek te gebruiken worden respondenten meer betrokken en krijgen ze een bepaald gevoel van macht en co creatie.”

“Gamification moet wel vooral simpel gehouden worden en je moet streven naar het betrekken van mensen zonder daar een (geld)prijs voor te gebruiken. De game moet namelijk zelf leuk genoeg zijn: ‘it’s about the catch, not about the carrot’. Alleen op die manier kun je met gamification daadwerkelijk veranderingen teweeg brengen bij je doelgroep.” Aldus Rutger Teunissen van Fan Minds.

Zelfs kleine aanpassingen kunnen al zorgen voor meer bruikbare en creatieve antwoorden van respondenten voor marktonderzoek, van onderzoek naar entertainment. Jon Puleston (GMI) wees op andere vraagstellingen, bijvoorbeeld van ‘Wat is je favoriete winkel?’ naar ‘Stel dat je een winkelcentrum kon samenstellen, welke winkels zouden daar inzitten?’. En zou men niet veel enthousiaster raken van de vraag ‘Als je 1 minuut gratis mocht winkelen, wat zou je dan kopen?’ dan van ‘Wat zijn je favoriete producten in de supermarkt?’.

Ook in kwalitatief onderzoek (bv. bij focusgroepen) kan gamification prima toegepast worden volgens Ine Armour-Brownvan Blauw. Denk aan het gebruik van bordspellen en het inhuren van tekenaars / ontwerpers die direct en spelenderwijs samenwerken met respondenten. Respondenten zullen hierdoor, hoe dan ook meer betrokken raken en energie krijgen om ook drogere vraagstukken te beantwoorden.

Dus: houd het simpel en laat een prijs niet de hoofdrol spelen, maar voeg vooral met gamification spelelementen toe in de realiteit voor meer betrokkenheid en creativiteit!

Posted on May 23, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top