[Forum] Zijn spelers in radioland voldoende bezig met het verkennen van de mogelijkheden die digitale vormen van radio bieden?

[Forum] Digitale radio

Iedere maand legt Initiative een aantal bepalende spelers in de media een vraag voor. De vraag deze keer:

Zijn spelers in radioland voldoende bezig met het verkennen van de mogelijkheden die digitale vormen van radio bieden?

 

LiedewijHentenaar-150Liedewij Hentenaar – RAB: “Ik vind dat het stadium van verkennen op drie of eigenlijk vier fronten al een zwaar gepasseerd station is want:

1) In aanbod en distributie hebben alle RAB stations flink ingezet om via alle devices optimaal en gemakkelijk beschikbaar te zijn voor luisteraars. Sinds een jaar wordt er ook via DAB+ (digitalisering van de ether) uitgezonden. Via DAB+ zijn naast de simulcast zenders vele nieuwe zenders gelanceerd, als bijvoorbeeld Q-Music Non Stop,  SublimeYou en NPO 24 Nieuws. Daarnaast is er natuurlijk Audio via IP, die naast alle bekende FM, DAB+ en kabel stations nog een langere tail heeft.

2) De programmatische kant voor de luisteraar is alleen maar versterkt, er worden bijkans minimaal drie soorten content aangeboden met een eigen rol en functie voor de luisteraar vanuit hun favoriete zender en programma. Via real time broadcasting, daarnaast slides, filmpjes meningen & soundbites via sociale media, voor de wat meer snappy boeiende momenten en als derde optimale radiomerk beleving via live events.  Radio is natuurlijk ‘gratis’ voor de luisteraar en heel erg nu. Wij kennen nog geen echte subscripted radio, noch kennen wij een sterke podcast cultuur.  Circa 98% van live radio wordt ook live beluisterd. Daarom hebben we ook nog geen gezamenlijk NLhoort in de markt gezet.  Alle zenders voorzien zelf in deze rol aan de luisteraar.

3) De adverteerderszijde: er worden nu stappen gemaakt op het gebied van Automatic Trading (ondermeer via  The Media Exchange). De meeste radiostations gaan voor het stuk IP beluistering met AT aan de slag. RAB is ook hard bezig met een aantal verdiepingsslagen in het meten van de luistercijfers via het NLO. In mei hebben we reeds het radio reclamebereik aan de markt gepresenteerd en in oktober maken we een aantal toekomstige stappen bekend. Tevens is het RAB gestart met een onderzoek om te bezien welke invloed radioreclame heeft op de verschillende lagen van een merk(piramide). Want dat radioreclame een zeer sterk effect heeft op de hoogte van de ROI van een merk campagne, mag bekend verondersteld worden. Vandaar deze nieuwe studie.

4) Als vierde wil ik toevoegen dat ik vorige week bij onze Engelse collega’s de resultaten van het onderzoek ‘Audio Now’ bijgewoond heb. In deze studie zie je dat audio (onderscheiden in live radio en on demand audio/w.o. Itunes/Spotify,Deezer etc) in de laatste twee jaar maar liefst 8% gegroeid is in luisterduur. De on demand kant versterkt de radio kant. Nogal logisch als je ziet dat beiden vormen van audio voor totaal complementaire need states vanuit de luisteraar worden gebruikt. Zeer interessante studie voor adverteerders die graag gehoord willen worden, ik kom daar snel op terug bij de markt.

Ik denk dat audio op dit moment de ‘hottie’ van de mediamarkt is, waar grote (tech)spelers als Google, Apple, maar ook Amazon en straks misschien ook wel Facebook audio omarmen en het heel graag radio noemen, omdat ook zij weten dat radio, het hart raakt van de luisteraar. Maar met een geweldig algoritme ben je nog geen radiostation, daar komt heel veel curatie en merkbouw bij kijken. En dat is waar elk RAB station iedere dag mee bezig is voor de luisteraar via welk device dan ook.”

 

ArhtugHoogendijk-TheMediaExchangeArthur Hoogendijk – The Media Exchange: “Dat vraag je mij..?! Het kan ons natuurlijk niet snel genoeg gaan. Er zijn altijd spelers die innovaties eerder omarmen dan andere. De commerciële online radiostations delen onze visie dat er enorme kansen liggen. Zij zien dat door de digitalisering van radio de effecten van radio beter meetbaar worden.

In het afgelopen jaar heb ik ervaren dat de gespecialiseerde online bureaus als eerste de ‘beauty’ van online radio hebben ingezien.  Dat radio nu op dezelfde wijze kan worden gemeten als online display advertising past natuurlijk heel goed binnen hun competentie en maakt het mogelijk om de ‘customer journey’ nog beter te volgen. En dat geldt ook voor de innovatieve adverteerders. Zij willen ook graag inzichtelijk hebben wat de effecten van radio zijn op online gedrag.

Ook de ATL bureaus beginnen komen nu langzaam maar zeker op gang. Het is ook best lastig waar online radio moet ‘landen’. Het heeft namelijk meer voordelen dan toegevoegd bereik.  De adverteerder kan data verzamelen waardoor je kunt zien wie, na het beluisteren je commercial, naar je site is gegaan en je kunt de luisteraar retargetten met een banner. Iets wat digitale planners gewend zijn. Het zou wat ons betreft wel sneller mogen, maar tegelijkertijd moeten dit soort nieuwe ontwikkelingen ook organisch groeien. We hebben hier echt te maken met twee werelden die moeten gaan samenwerken en dat heeft nu eenmaal tijd nodig.

Het zegt genoeg dat het IAB recentelijk een internationale standaard heeft gepubliceerd waarmee de online exchanges en de daarop aangesloten DSPs zoals Doubleclick Bid Manager (Google) en AppNexus nu ook audio commercials kunnen verhandelen. En in Nederland is het NLO bezig het luistergedrag van digitale radio in kaart te brengen.

Kortom, de spelers in radioland zijn volop in beweging en zoals ik zei; het kan ons niet snel genoeg gaan.”

 

RobBeijersbergen-QmusicRob Beijersbergen – Q-music: “Q-music is volop bezig met de mogelijkheden die digitale radio voor de luisteraar en adverteerder biedt. Muziek luisteren zal zich meer en meer verplaatsen van analoog naar digitaal. Om goed in te spelen op de behoefte van de luisteraars bieden wij Q-music en Q-music Non-Stop digitaal aan via online en mobiel en sinds 1 september 2013 ook via de ether met een digitaal signaal. Op die dag zijn we samen met de landelijke commerciële radiozenders en de NPO het Nederlandse platform voor digitale radio ‘Digital Radio+’ gestart. De radiozenders hebben daarvoor gezamenlijk een landelijk netwerk uitgerold dat gebruik maakt van de uitzendtechnologie DAB+. Groot voordeel voor de luisteraars is dat de zenders overal door heel Nederland te ontvangen zijn, van digitale kwaliteit is en met een geschikt digitaal toestel gratis te ontvangen is.

Om het Nederlandse publiek vertrouwd te maken met digitale radio en de voordelen die dit de luisteraars biedt, organiseren de landelijke publieke en commerciële radiostations van 13 tot en met 17 oktober de “Week van de Digitale Radio”. Gedurende vijf dagen besteden de radiostations uitgebreid aandacht aan digitale radio. Q-music zal dit doen met een actie waarbij luisteraars kans maken op een digitale radio waarbij wij dit koppelen aan het spannendste radiospel van Nederland, ‘Het Geluid’.

Digitale radio via online en mobiel biedt adverteerders, in tegenstelling tot digitale etherradio, de mogelijkheid meer inzicht te geven in de ‘customer journey’. De digitale luisteraar kunnen we real time volgen en targetten. Via The Media Exchange bieden we de adverteerder deze mogelijkheid op onze online zenders. Met het succes van Q-music in de FM-ether en Q-music Non-Stop op de verschillende digitale platformen laten we zien dat digitalisering van radio belangrijk voor ons is.”

 

ClementPostmusClement Postmus – ORN: “De inzet van DAB, welke doormiddel van (nog steeds) broadcasting door een groot aantal radiopartijen wordt gezien als een belangrijke stap in de digitaliseren van het radiolandschap. Het biedt de huidige spelers op de FM band een mogelijkheid om een ruimer aanbod van zenders kenbaar te maken aan de markt en de kwaliteit van het signaal wordt verhoogd. DAB is niet het antwoord op deze vraag. Het gaat er uiteraard om of de huidige spelers in een veel groter radiolandschap online landschap kunnen floreren zoals ze dat nu doen op de FM.

In Nederland wordt er naar schatting tussen de 12 en 15% digitaal geluisterd. Daarbij moet worden opgemerkt dat er met name in de uren na zeven uur ’s avonds relatief een groter aandeel online luisteraars zijn dan overdag. De huidige spelers op het FM gebied weten dat een Radio online markt stukken minder lucratief is dan de bestaande situatie. Het mee schakelen in de online markt is een gegeven voor de meeste Radio exploitanten, maar of er voldoende focus daarop ligt is inderdaad de vraag.

Die vraag wordt steeds pregnanter als partijen als Apple of Google zich zouden melden op deze markt naast het al volop aanwezige spotify. Nee, wat dat betreft zijn nieuwszenders als de onze reeds gewend aan het digitale speelveld dat van seconde tot seconde consumenten op de hoogte houdt van het laatste nieuws. Dat houdt ons niet alleen scherp maar biedt vooral onderscheidend vermogen met inhoud die er toe doet. Juist zit de groei hier voor de Regionale Omroepen zoals wel blijkt uit de voorname positie die we op online gebied in NL innemen.”

CarloDeBoer-RadiocorpCarlo de Boer – Radiocorp: “Het medium radio loopt absoluut vooruit met de ontwikkelingen in de digitale wereld en is hiermee zeer actief. Soms hoor ik een criticaster zeggen dat radio nog ouderwets is en meer moet digitaliseren. Dan denk ik echt ‘waar heb je het toch over’. Internet stond nog in de kinderschoenen toen radiostations al gebruik maakten van streaming radio. Ineens kon je ook radioluisteren via het world wide web als je aan het internetten was, waar ook ter wereld. Ook was het medium radio er als de kippen bij toen de mobile devices doorbraken: via apps zijn de radiostations overal ter wereld te horen op de mobiele telefoon en tablets.

Uiteraard zijn programma’s of items terug te beluisteren via 100% NL en Radio 10 gemist, maar we doen meer. Zo hebben wij vele ‘digital only’ radiostations met bijvoorbeeld Radio 10. Er is een Radio 10 met 60’s & 70’s hits, 80’s hits, 90’s hits, dance classics etc. Ook investeren alle radiostations fors in DAB+, de opvolger van FM. Opnieuw is hier meer keuze voor de luisteraars want alle radiostations bieden extra radiokanalen aan op DAB+. Met 100% NL hebben we zelfs in samenwerking met audio producent Sangean een eigen 100% NL DAB+ radio in de markt gezet die overal te koop is. Kortom: het antwoord op de vraag of radiostations voldoende bezig zijn met de digitale vormen is 100%: ja! Het medium radio staat midden in de toekomst.”

JorisVanDerPol-538Joris van der Pol – One Media Sales: “Het medium radio digitaliseert in een razend snel tempo, denk hierbij aan de “digital only” kanalen en de uitrol van DAB+ sinds september vorig jaar. Dit zijn positieve ontwikkelingen voor ons prachtige medium. Niet alleen de betere ontvangstkwaliteit is een voordeel, maar ook een grotere dekking waardoor er altijd en overal geluisterd kan worden via verschillende devices. Dit biedt de luisteraar niet alleen meer aanbod, maar ook meer mogelijkheden. Zo kun je bij DAB+ muziek direct opslaan in het geheugen, een elektronische programmagids inzien en nog veel meer technische ontwikkelingen.

Maar ook voor adverteerders biedt het meer mogelijkheden om de consumenten op het juiste moment te bereiken. Bij de online beluistering kunnen er “cookies” aan de commercials worden toegevoegd en aan een IP adres gekoppeld worden. Dit levert zeer waardevolle informatie op voor de adverteerders om bijvoorbeeld re-targeting in te zetten. Er kan  ook worden ingekocht via automated trading en “real time” dat op dezelfde wijze kan worden gemeten als online display advertising. Er lopen hier gezamenlijk met The Media Exchange testen voor. One Media Sales, als saleshuis van onze zenders, volgt deze ontwikkelingen op de voet om learnings te trekken en verder te kijken naar de mogelijkheden die deze digitalisering ons in de toekomst kan bieden. Als One Media Sales kijken wij onder andere naar hoe we alle verschillende informatie stromen kunnen bundelen en hiermee de inkoop van radiocommercials kunnen optimaliseren.”

Naarden / Dennis Landman / SKY RADIO GROUPDennis Landman – Sky Radio Group: “We kunnen bij Sky Radio Group met recht zeggen dat wij voorop lopen in het ontwikkelen én distribueren van digitale vormen van radio. MyRadio is daarin ons paradepaardje! MyRadio is digitale radio die naar jou luistert. Je bepaalt zelf het genre of een combinatie van genres dat past bij jouw persoonlijke muziekvoorkeur. Na een uurtje platen liken en disliken zul je steeds meer een station horen dat perfect past bij jouw muzieksmaak. Wat wij anders doen dan diensten als Spotify? MyRadio is curated, dus de hand van de muzieksamensteller zit erin. We serveren niet alleen maar platen volgens een algoritme. De intelligentie en het gevoel van de muzieksamensteller zit erin, waardoor de playlist meer in balans voelt. Denk daarbij aan een goede verhouding man / vrouw, en Nederlandstalige- / Engelstalig muziek, maar ook de sfeer van de dag of het moment van de dag (is het ’s morgens vroeg of einde middag). Dat alles bepaalt de sfeer waaraan een ideale playlist moet voldoen. MyRadio is hét ultieme voorbeeld van het benutten van de mogelijkheden van digitale radio. Niet voor niets kijkt Europa met jaloezie naar MyRadio. De MyRadio techniek gaat binnenkort live in Turkije.

Ook commercieel gezien biedt ons dit volop kansen. Samenwerkingen waar wij bijzonder trots op zijn, zijn MyRadio stations als Duckstad FM, een samenwerking met weekblad Donald Duck of de samenwerking met het tienermeiden magazine Girlz! op Girlz! Radio. Ook kijken wij met veel plezier terug op het branded station met Transavia: Holiday Radio of Ladies of Soul, een samenwerking n.a.v. de concertreeks in Ziggo Dome. MyRadio heeft zijn plek in het radiolandschap inmiddels bewezen.

Naast MyRadio hebben onze ‘lineaire ether stations’ Sky Radio en Radio Veronica ook online diverse spin offs. Denk daarbij aan Sky Radio Lounge, Sky Radio Love Songs of Sky Radio Xmas Station. Met name die laatste is een hele bijzondere. We zijn vorige week live gegaan met de Xmas Station via DAB+, de nieuwe digitale ether distributie naast FM, en het hele jaar door is het station al online te beluisteren. Waarom? Puur omdat er vraag naar is. In juli / augustus krijgen we ieder jaar alweer de vraag wanneer de Kerst muziek gepland wordt en of het digitale station al live kan. We komen tegemoet aan een behoefte in de markt. Dit geldt ook voor digitale stations als Radio Veronica Top 1000 Allertijden (het hele jaar door de lijst der lijsten) of Radio Veronica Rockradio. Dit zijn stations die heel specifiek inspelen op een niche in de markt, maar voor ons zeker zo belangrijk. De stations hebben een heel steady luisterpubliek en zijn inmiddels een vaste waarde binnen ons mooie radioportfolio. Bovendien gaat de beluistering van deze stations niet ten koste van de algehele (lineaire) radiobeluistering.

Ook een koppeling tussen traditionele radio en de nieuwe digitale wereld hebben we weten te realiseren met de audio herkenningstechniek van Shazam. Deze hebben we gebruikt voor de Bavaria Radler 0,0% campagne op Sky Radio. Het actiemechanisme is simpel: zodra de reclame van Bavaria 0.0 % Radler bij Sky voorbij komt herkent Shazam deze en stuurt luisteraars direct door naar de actiepagina van Bavaria. Daarna kan ook nog direct de extra stap naar online aankoop gemaakt worden.  Het is de eerste keer in Nederland dat een radiozender op deze manier met Shazam samenwerkt. Met de innovatie verhoogt Sky Radio de attentiewaarde van radiocommercials.

En ter afsluiting nog een primeur: Binnenkort zullen we als eerste radiopartij via het MyRadio platform starten met geo targetting. Dat betekent dat het via het digitale platform van SRG mogelijk is om je spots te targetten op regio en/of stad. Denk daarbij aan meubelboulevards die alleen in een specifiek gebied van Nederland willen adverteren. Of een franchise onderneming die juist per gebied zijn boodschap wil aanpassen.

Kortom, zijn spelers in radioland voldoende bezig met het verkennen van de mogelijkheden die digitale vormen van radio bieden? De Sky Radio Group in ieder geval wel!”

Posted on October 9, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top