Forum: Wat zijn de mogelijkheden van second screen voor adverteerders?

Second Screen maakt een stormachtige ontwikkeling door. Wat zijn de mogelijkheden voor adverteerders? Wij peilen een aantal sleutelspelers in de Nederlandse media.

Arian Buurman

Arian BuurmanSter: "We zitten tegenwoordig vaker met tablet of smartphone op schoot voor de tv dan met ons bord. De komst van dit second screen verandert ons mediagedrag enorm. Multiscreenen gaat ons goed af en dat biedt legio mogelijkheden, zeker voor adverteerders. De kunst is om precies op het juiste moment met het juiste aanbod te komen. Het gaat erom het communicatiemoment dat je als adverteerder op tv hebt, te versterken. Door gerichte interactie met de consument.

De app Ster Extra is de eerste second screen toepassing puur gericht op het reclameblok. Door een dergelijke app tijdens reclameblokken in te zetten, creëert een adverteerder directe interactie met de consument én verlengt hij het communicatiemoment; een consument is langer met het merk bezig. Bovendien heeft het meedoen van consumenten aan een actie in de app een hoge relevantie: mensen doen alleen mee als zij echt geïnteresseerd zijn. Zo komt een adverteerder direct in contact met precies de doelgroep die voor hem van belang is. Second screen is zo van grote toegevoegde waarde in de totale mediamix."

 

Pieter VoogtPauwR: "Vanuit het oogpunt van online advertising zijn de mogelijkheden van second screen legio. Die mogelijkheden zijn waarschijnlijk het best te illustreren met enkele voorbeelden uit onze dagelijkse praktijk. Zo kun je Google AdWords inzetten om in te spelen op actuele zoekopdrachten als gevolg van de TV programmering, talkshowgasten of -onderwerpen of programmasponsoring. Voor een van de eredivisiesponsors zien we de 'branded search' op zondagavond explosief toenemen, dus daar kun je op inspelen. Twitter is bij uitstek geschikt voor 'real time advertising', dus om als adverteerder direct in te haken op de actualiteit, zoals live TV shows of sportwedstrijden. 

Maar denk ook aan het promoten van een (gesponsorde) mobiele app van een TV programma. Via Twitter, Facebook en Display kunnen we in korte tijd enorm gericht een doelgroep bereiken met 'app install ads', voorafgaand aan of zelfs tijdens de uitzending. iPhone- of iPad-gebruikers verwijzen we direct naar iTunes, Android-gebruikers naar de Play store, nog slechts één klik verwijderd van de download. En uiteraard kun je Twitter advertising inzetten voor hogere kijkcijfers. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat 8,5% toename in Twitter volume leidt tot een 1% hogere kijkdichtheid. Wie heeft er niet ooit Twitterend op de bank gezapt naar een ander net naar aanleiding van een (promoted) tweet?!"

 

Wienke GiezemanWappZapp: "Cliché is om deze vraag te beantwoorden met verhoogde engagement, brand awereness, conversie, etc. Maar de echte kans voor het tweede scherm ligt op content. Door een geïntegreerde content-ervaring te bieden kan je zonder te zenden je merk perfect laden. Maar ga dan iets verder dan het aanbieden van meta-content zoals bijvoorbeeld achtergronden, statistieken, etc. Maak er  een érvaring van. Een prachtig voorbeeld is de Fox Eredivisie Live app. Na een goal is het mogelijk om deze vanuit 6 verschillende perspectieven terug te kijken. Zorg dat daar je merk te zien is.

Focus in je campagne dus op content, dan zal je merk centraal staan en zal interactie worden uitgelokt. Benader je de second screen als een website waar je banners op kan plakken dan zal de aandacht van de kijker snel verslappen en je boodschap zeer slecht opvallen. Dit is een kans voor zowel adverteerder als gebruiker die we niet moeten laten lopen."

 

Edwin ValentSBS Broadcasting: "De mogelijkheden voor adverteerders op second screen zijn legio. Ik geloof heilig in de kracht om de wereld van exposure (televisie) en de wereld van conversie (digitaal) op zo'n manier bij elkaar te brengen.  Of het nu gaat om een testrit bij een auto-reclame, een branded game bij een tv-programma of een NIKE-actie bij een wedstrijd van Oranje. Adverteerder kunnen via de juiste 2nd screen toepassingen heel dicht op het format en de gebruiker zitten; converteren en leren. Gouden regel daarbij is wel dat het alleen werkt als het relevant is en meerwaarde biedt."

 

Dick Buschman

Dick BuschmanACHTUNG!: "Mensen die met het eerste scherm bezig zijn (tv kijken in de volksmond), raken nogal eens afgeleid, zeker rondom de reclameblokken. En met het toenemende gebruik van mobiele telefoons, tablets en laptops tijdens televisie programma's is die afleiding niet alleen groter maar ook nog eens aantoonbaar geworden. Knappe adverteerder  of mediabureau die zich in de toekomst nog louter durft te beroepen op de schijnzekerheid van GRP's voor zijn bereikdoelstelling. Second screen is voorlopig een nieuwe kans voor adverteerders om de kijker aan zich te binden, niet met een platte advertentie maar met een uitnodiging om met het merk aan de slag te gaan.

Het Divorce sleutelspel voor Volkswagen of de second screen game Tour du Sofa rondom de Tour de France die wij voor Skoda maakten, laten zien dat intensief contact met televisiekijkers interessante mogelijkheden biedt voor communicatie- en zelfs voor sales doelstellingen. Voorwaarde is wel dat de afleiding de moeite waard is om de aandacht tussen het eerste en tweede scherm te verdelen (social gaming in combinatie met een incentive lijken nog steeds de beste ingrediënten). Want anders wint de sanitaire boodschap het weer van de merkboodschap."

 

Mark van de CrommertMediaSynced: "Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moeten we eerst definiëren wat we onder 2nd screen verstaan. Gaat het om programmaspecifieke 2nd screen applicaties of gaat om het zogenaamde multiscreen gedrag? Veelal wordt het eerste bedoeld, maar vooralsnog is de bulk van de + 30% van de Nederlandse TV kijkers die aan het multiscreenen is, vooral actief op bijvoorbeeld Marktplaats, Facebook, Twitter of Microsoft. De essentie van deze vraag is daarom, hoe kunnen adverteerders gebruik maken van het feit dat mensen media consumeren en tegelijk online zijn, ongeacht de site of app waar ze gebruik van maken? Als we op grote schaal gebruik willen maken van deze nieuwe multiscreen werkelijkheid, zullen we daarom naar oplossingen moeten zoeken die verder gaan dan de huidige cases die vooral programmaspecifiek waren. Dat is immers kostbaar qua productie en tegelijk beperkt in bereik.

De technologie om 24/7 mensen tijdens het multiscreenen te 'retargeten' is inmiddels beschikbaar. Mediasynced is in staat om TV en radio commercials te syncen met online campagnes. Ook op basis van de inhoud van TV programma's syncen is mogelijk; zodra 'Curacao' wordt genoemd op TV, start gedurende slechts een paar minuten een online campagne voor Curacao. De uitdaging zit nu vooral in het optimaliseren van het bereik en creatieve concepten bedenken die slim gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheden."

 

Michel van der Voort

Michel van der VoortSPOT: “Op 1 oktober organiseren SPOT en Broadcast Magazine een event over second screen apps. Hierin willen we de bouwers aan het woord laten over de functionele voordelen van second screen apps. Maar naast de mogelijkheden die de second screen apps adverteerders direct kunnen bieden, denk aan het bieden aan interactiemogelijkheden met een app als die van Ster, liggen de grootste voordelen op een ander niveau.

Second screening of multi screening heeft één groot voordeel voor broadcasters en adverteerders, namelijk loyaliteit. Social media, en dan meer Twitter dan Facebook, is één van de redenen waarom we ‘multi screenen’.  Dat de combinatie van social media met TV een goede is voor de programmamakers heeft Nielsen onlangs aangetoond met haar analyse waaruit blijkt dat er een sterke correlaties is tussen kijkdijdichtheid en aantallen Tweets. Dat de combinatie van social media en TV een goede is voor de adverteerders blijkt uit een ARF studie waarin geconcludeerd wordt dat de affiniteit met jouw merk significant hoger wordt als je adverteert rond programma’s met zowel een groot bereik op TV als een hoge tweet factor.

Het multi screenen is met de doorgroei van het tablet bezit (inmiddels 36%) en het grote bezit van lap tops (70%) en smartphones (60%) hier om te blijven. Het Engelse Thinkbox heeft in haar Screen Live onderzoek aangetoond dat multi screeners ten opzichte van single screeners actiever zijn, een hogere betrokkenheid kennen, sneller live TV kijken om geen moment te willen missen, langer TV blijven kijken positiever ten opzichte van programma’s en reclames staan. Een scala van kansen en mogelijkheden ligt voor de adverteerder open.”

Posted on September 9, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top