Forum: Wat is de toekomst van het tijdschrift?

Recentelijk is onrust in de markt ontstaan met betrekking tot de toekomst van tijdschriften. Deze onrust werd onder meer ingegeven door het faillissement van HUB Uitgevers en een aangekondigde reorganisatie bij Weekbladpers en speculatie in verschillende media over ontwikkelingen bij Sanoma. Wij peilen een aantal sleutelspelers in de Nederlandse media.

Bart Kleijn MediaTest: "Toen het papier werd uitgevonden stopte men met het beitelen van figuurtjes in stenen. Toen de boekdrukkunst werd uitgevonden, stopte men met handgeschreven boeken. Dus met de komst van internet, tablet, Google Glass en alles wat daar op zal volgen: ja, het papieren tijdschrift zal zeker verdwijnen. Want hoe was het ook al weer? ‘Men overschat het effect van technologie op de korte termijn, maar onderschat het op de langere termijn’. Dus: geen papieren tijdschriften meer, op de langere termijn. Ook als mensen nu nog denken dat het zo lekker bladert op het strand of als ze roepen ‘je gaat toch niet met een iPad in bad zitten’. Wel dus.

Op de korte termijn blijven papieren tijdschriften nog wel even bestaan. Maar dat betekent natuurlijk weer niet dat álle papieren tijdschriften zullen blijven bestaan. En daarmee belanden we in een discussie waar ik zo langzamerhand een beetje moe van word. We roepen met z’n allen al zó lang dat we middelenvrij denken: “Content is king, en de middelen volgen daar vanzelf uit”. Dus, zucht, waarom toch weer die discussie over één van de middelen.

We hebben het over (media)merken. Merken die hun aanhangers bedienen en die potentiële aanhangers proberen te bereiken. Met relevante content en via relevante middelen. Daar waar de doelgroep is. Als papier aansluit bij waar die aanhangers gevoelig voor zijn, dan wordt het papier. Als dat YouTube is, maak dan vooral een filmpje."

Marc StubbéSanoma : "Wij van Sanoma zitten nogal in de tijdschriften. Maar ook in online, desktop, mobile, online video, performance based, eccommerce, evenementen, Tv en ga zo verder. Waarom noem ik dit? Omdat wij inmiddels al iets minder WC-eend zijn die WC-eend adviseert. We zien trends die iedereen ziet: Digitalisering, ontprinting, en een erosie van de waarde van content. Dat heeft invloed op het fenomeentijdschriften in papieren en in digitale vorm.

De omvang van het mediumtype tijdschrift in het totale mediaveldzal afnemen conform de trend van de afgelopen jaren. Ok, dat is duidelijk. Maar wat biedt het tijdschrift? Een adverteerder meldde me laatst dat er een nieuwe generatie marketeers bij hem is komen werken voor wietijdschriften als advertentiemedium eigenlijk onbekend terrein is. Dan wil ik toch even langs wat zaken lopen, tegen de trend in van kleinere oplages en minder tijdschriften… lees verder

Cor HospesContent Club Nederland: "Tijdschriften hebben zelfmoord gepleegd. Door louter te luisteren naar adverteerders. De lezers zijn op de tweede plaats gezet, terwijl je volgens mij voor hen een tijdschrift maakt. En ze volgens mij ook niet gek zijn. Er is misschien maar één tijdschrift waar ze vooral wel de lezer centraal stellen: Linda. Daar zijn ook nimmer bemoeienissen van adverteerders op de redactionele inhoud. Wel op een online site waar lezers producten mogen testen enzovoorts. En Linda. werkt vanuit een tiental duidelijke geboden. Een groots voorbeeld voor veel andere titels. Geen wonder dat het blad het als enige goed blijft doen.

Hoe anders bij Sanoma waar ze adverteerder-driven dachten. En al helemaal niet innoveerden, nee, dan liever weer een titel van een ander kopen. Dat zegt al genoeg.

Hoe kan het dat tijdschriften van adverteerders veel interessanter zijn dan de gemiddelde glossy. Denk de online magazines van Mercedes, Vice, Mr. Porter, LVHM enz. Daar kunnen journalisten veel vrijer en onafhankelijker schrijven, hoe paradoxaal dat ook klinkt.

Kansen voor tijdschriften? Denk als Linda. Verder zet de lezer nu verdorie centraal. Denk maand- ipv weekblad en bind de lezer in de tussentijd aan je via online. Met relevante artikelen en andere activerende en bindende content. Ik geloof echt in de toekomst van print, maar leger op de schap wordt het zeker. Maar dat is niet erg. Scheelt veel bomen en dat is beter voor het milieu."

Jeroen Verkroost De Persgroep:  "Jammer voor HUB, maar waar vroeger computer- en gamesmagazines gespeld werden door nerds heeft dit segment zich volledig naar online verplaatst. Kranten bieden door internet tegenwoordig relatief minder actualiteit en meer achtergrond en lifestyle, en zorgen met hunweekendbijlages voor concurrentie vanuit de andere hoek, wat juist bij de op actualiteit gerichte titels vandeze wereld gevoeld wordt. Tenslotte worden de Veronica Magazines en programmabladen in functie vervangen door de gids op het TV scherm. Met andere woorden, het praktische, functionele segment van het bladenschap heeft het zwaar.

De bladen die het goed zullen blijven doen zijn degenen die gemaakt worden voor een brede doelgroep (want ook de niches verschuiven naar online), en die gericht zijn op het moment van ontspanning en/of verdieping. Bladen die gekocht kunnen worden als ‘een cadeautjevoor jezelf’ of als een guilty pleasure zullen het ook in de toekomst goed blijven doen, als ze met hun tijd meegaan."

Jeroen te NuijlBroadcast Magazine: “Dat het tijdschrift nog steeds toekomst heeft, merken we bij FC Klap aan de belangstelling en vraag naar print, zowel bij publieksbladen als business to business. En als hoofdredacteur van vakblad Broadcast Magazine ervaar ik regelmatig dat mensen of bedrijven pas vinden dat ze écht aandacht hebben gekregen wanneer ze in de maandelijkse uitgave hebben gestaan, niet in de goed gelezen digitale nieuwsbrief of op de actuele website, met een veel groter bereik…

Desondanks zal een stand alone tijdschrift op den duur niet overleven. Print heeft andere media nodig als aanjager, moet onderdeel zijn van een audiovisuele strategie. Bij FC Klap zoeken we bijvoorbeeld altijd aansluiting bij succesvolle programma’s of evenementen, of dat nu The Voice, Top 2000 of de Olympische Spelen is. En bij interne communicatie of vakinformatie in printvorm zijn extra activiteiten cruciaal voor het voortbestaan. Neem Broadcast Magazine, dat tal van eigen (netwerk)evenementen organiseert – Omroepman van het Jaar, Broadcast Media Society, Holland Beach Party, International Media Top Convention – om relevant te blijven en ‘midden in media’ te staan.

Ondertussen sluiten we ook de ogen niet voor een volledig digitale toekomst van het tijdschrift. We hebben er zelfs een nieuw bedrijf voor opgericht: FC Touch, de krachtenbundeling van Innotouch (totaaloplossing voor digitale publicatie op tablets) met FC Klap. Van magazine of bedrijfspresentatie naar tablet in slechts drie productiedagen, tegen lage kosten; nieuwe publicaties digitaal uitgeven is bovendien duurzaam, helemaal van deze tijd én commercieel interessant. Maar vervangt het ooit helemaal het oude vertrouwde tijdschrift? Ik denk – en hoop – het niet."

Henk Borst Magazines.nl: "Positief, maar de gifbeker is nog niet helemaal leeg. Zeer waarschijnlijk zal nog wel een aantal titels, waarvan een aantal schier onaantastbaar geacht, de komende tijd het veld moeten ruimen. Het is zoals gezegd een tijd waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Doet dat zeer? Ja, wel degelijk. Vooral voor mensen die met grote passie en deskundigheid aan deze titels hebben gewerkt. Is het raar dat het gebeurt? Dat natuurlijk veel minder. Mede door de welvaart en de overzichtelijke (distributie) structuur bleek Nederland lange tijd een waar mekka voor bladenbedenkers en –makers. Een onderwerp als (kosten)efficiency staat pas sinds enkele jaren op de agenda’s van ondernemers en grotere uitgevers. En ook tijdschrifttitels hebben in de meeste gevallen natuurlijk rekening te houden met de eindigheid van een lifecycle. 

Is dit dan het einde van een mediumtype? Natuurlijk niet. Tijdschriften, mits relevant en met voldoende schaal, bieden ook op de langere termijn uitstekende mogelijkheden en unieke platformen voor betekenisvolle communicatie. De schaal is vooral nog een afweging als je kijkt naar het huis waar de desbetreffende titel gemaakt wordt. We kennen allemaal de titels die wekelijks een miljoenenbereik genereren. Maar je ziet ook fantastische kleinschalige initiatieven bij ondernemers die het bij de grote(re) uitgevers niet gehaald zouden hebben.

Ik ben er oprecht van overtuigd dat een substantieel aantal titels succesvol uitgegeven zal blijven worden. Sommigen volstrekt autonoom, puur op basis van eigen kracht en papier. In dat opzicht doe ik hierbij de voorspelling dat ‘tactiliteit’ een nieuwe trend gaat worden. Mensen zijn en blijven voorkeur houden om een tijdschrift in handen te hebben en zich al bladerend te informeren en inspireren. En daarnaast zijn er ook voldoende sterke merken in tijdschriftenland die er in slagen om ook multimediaal prachtige slagen te maken. Kortom, er is voldoende toekomst. Want laten we ook bedenken dat er geen enkel ander medium is dat een dergelijke sterke, want betaalde, relatie heeft met lezersgroepen. Ik sluit in dat opzicht af met een citaat van Lode Schaeffer, gehoord op een bijeenkomst over de toekomst van printmedia: “Storytelling is een van de essenties van communicatie, en printmedia leveren daar een geweldige bijdrage aan."

Posted on October 17, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top