[Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2015?

[Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2015?


Iedere maand vraag Initiative een aantal bepalende spelers in het medialandschap naar hun mening. Deze keer is de vraag: Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2015?

 

Guy GrimmeltExterion Media: “It’s all in the details. Ik denk dat de veranderingen qua budgetten en verdeling ten opzichte van 2014 niet substantieel zullen zijn maar dat op detail niveau in 2015 wijzigingen gaan ontstaan die op langere termijn serieuze veranderingen gaan opleveren.

Power to the brands: ik denk dat steeds meer merken weer expertise in huis gaan nemen en meer zelf in control willen zijn en dus ook vrijer zullen worden in hun keuzes op zowel creatief als media niveau.

Eén currency: meer en meer transparantie over wat een medium bereikt en liefst terug te vertalen naar één currency. De ene partij kiest voor een TV model op seasonality en GRP’s, de ander – zoals wij – kiezen voor CPM. Ik denk dat we steeds meer eenheid gaan krijgen maar stapje voor stapje – terwijl ik stiekem… lees verder

 

Christel van den Hazel – De Persgroep: “Nieuwsconsumptie verandert: de consument wil overal en altijd nieuws tot zich nemen via het gewenste device. Content ervaring en de inhoudelijke kwaliteit worden steeds essentiëler. De kritische succesfactor voor merken en media is het écht leren kennen van de consument, zodat de content hem raakt, zowel in vorm als qua inhoud. Dit vraagt om de juiste kennis van hoe aandacht werkt, hoe je het kunt krijgen en vasthouden.

De aandacht van de consument kan alleen geclaimd worden als de content aansluit bij zijn interesses, of dit nu is via journalistieke of commerciële content. Er liggen evidente kansen in handig gebruik van consumentendata. Hierdoor wordt een relevant umfeld gekoppeld aan de passen… lees verder

 

Allard Ruyl – BrandDeli: “TV is een bewezen medium in reclame-inzet en heeft daarom, in tegenstelling tot kranten en tijdschriften, relatief weinig last gehad van de crisis. Toch helpt een gunstig economisch klimaat ook de TV-bestedingen. Daarom is de verwachting dat, ondanks dat het een non-event spotjaar is, de TV-markt in 2015 verder doorgroeit. Wel gaan we een kleine aardverschuiving zien.

De adverteerder volgt normaal gesproken de consument. En de consument kiest zelf wat en wanneer hij kijkt. De versnippering in het kijkgedrag zet verder door. Het aanbod is groter geworden met meer zenders en daarbovenop steeds meer digitale kijkmogelijkheden. De consument maakt gebruik van deze mogelijkheden, kijk maar eens naar de snelle opkomst van Netflix… lees verder

 

180-PaulCarpentier-Disneymedia-zwPaul CarpentierDisneymedia+: “Ik zie in 2015 een positief jaar. En ondanks dat nog steeds veel bedrijven in een uitdagende positie zitten en moeten bijkomen, voorzie ik in de breedte een lichte groei.

Geen nieuws dat de doelgroep steeds gevarieerder media consumeert, print in een lastige hoek zit en digital blijft groeien. Toch, binnen de advertentiemarkt zie je nog altijd een na-ijl -effect als het gaat om waar de media bestedingen op ingezet worden vs. waar de tijd aan besteed wordt. Ik verwacht daarom nog steeds veel traditionele plannen en patronen te zien en geen aardverschuiving. In tijden als deze, waar de meeste bedrijven een tik hebben te verwerken, is veel voorzichtigheid. Dat wil zeggen niet teveel risico, niet teveel nieuwe onzekere initiatieven, vasthouden aan wat werkt, althans werkte. De budgetten laten dit… lees verder

 

Saskia BaxANWB Media:Consumenten worden steeds selectiever in hun media consumptie. Het aanbod is zo groot en divers en de consument zoekt vooral relevantie. Adverteerders en Mediabedrijven moeten dus heel goed snappen wat hun doelgroep beweegt en welke content relevant is. De consument gaat zelf op zoek wanneer hij advies en informatie nodig heeft.

De uitdaging voor de mediabedrijven is om de consument op die momenten te vangen en de uitdaging voor de adverteerder is om op dat moment met het juiste verhaal te komen. Ik geloof dan ook dat de binding die mediabedrijven met hun doelgroep hebben, een steeds grotere rol gaat spelen. Alleen dan leer je je klant echt kennen. De relatie met de consument staat centraal. Je moet de consument niet alleen… lees verder

 

Erik-Jan GelinkSanoma: “Advertising wordt steeds meer technologie gedreven. En dat zie je terug in de belangrijkste trends voor 2015. Met het toenemen van het aantal kanalen kunnen techniek en data helpen om op al die touchpoints, afhankelijk van het moment, de locatie, het Umfeld en het dataprofiel een passende boodschap te communiceren. Eenvoudiger wordt het er niet op, maar wel effectiever!

Mobiel neemt inmiddels 60% van het digitale mediagebruik voor zijn rekening en is het mediumtype dat by-far het snelste groeit. De advertentiebudgetten lijken deze shift van desktop naar mobile eindelijk te volgen. In Q3 2014 groeide de ad spend op mobiel vergeleken met het jaar ervoor met 91% en de verwachting is dat deze groei zich in 2015 voortzet. (Geo)Targeting, mobile native advertisig… lees verder

 

 

Posted on January 26, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top