Forum: Hoe spelen media exploitanten in op de veranderende nieuwsconsumptie van consumenten?

Mediatechnologie ontwikkelt zich in razendsnel tempo.

Hoe spelen media exploitanten in op de veranderende nieuwsconsumptie van consumenten? Hoe gaan ze om met gratis en betaalde content en welke rol speelt de adverteerder in deze ontwikkeling?

We vroegen het een aantal gezichtsbepalende mensen bij TMG, SBS Broadcasting, NU.nl, NOS, De Nieuwe Pers en FD Mediagroep.

 

Steven Kraanen, directeur marketing bij TMG: "Alle merken van TMG worden voortdurend aangepast aan de veranderende omgeving. Daarbij wordt balans gezocht tussen het vasthouden van de sterkten van de merken – en de waarden die daarbij horen – enerzijds en de wens van gebruikers anderzijds. Daardoor heeft bijvoorbeeld De Telegraaf aan een sterke online positie kunnen bouwen en zie je dat we ondertussen voor een aantal merken TV en video maken. Simpelweg omdat hier een toenemende vraag naar is. Als het om De Telegraaf gaat, zal de journalistieke positie leidend blijven. Op de belangrijkste thema’s, die mensen volgens ons interessant vinden, willen we het gesprek van de dag aanjagen en soms zelfs bepalen. Dat zie je gebeuren als de politiek de zorgpremie inkomensafhankelijk wil maken, als Lance Armstrong blijkt te liegen of als Badr Hari een relatie met Estelle krijgt. We doen dan op TV/video, online en in de krant datgene wat mensen van ons verwachten.

Natuurlijk is het belangrijk om in die veranderende mediaconsumptie te blijven zoeken naar de wijze waarop je je journalistieke functie kunt financieren. En als lezers van de krant, gebruikers van onze media in het algemeen, en de traditionele advertentiemodellen niet meer toereikend zijn dan willen we graag voorop lopen in bijvoorbeeld; automated trading, in het opzetten van alternatieve afrekenmethodieken – bij die producten en/of productproposities die echt uniek en onderscheidend zijn – en het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van contentrijke campagnes. Met name bij dat laatste is het voortdurend balanceren om te voorkomen dat de journalistieke geloofwaardigheid wordt aangetast. Lezers en gebruikers van onze journalistieke merken moeten nooit in verwarring worden gebracht over het antwoord op de vraag wie de afzender van de boodschap is. Binnen die kaders is er gelukkig voldoende ruimte om contentrijke campagnes met onze commerciële partners op te zetten."

 

Edwin Valent, creatief directeur bij SBS Broadcasting: "Door middel van onze unieke Full Media Format strategie spelen we in op het veranderde consumptiepatroon van onze gebruikers. Wij zorgen nu dat we ons verhaal vertellen en de interactie laten plaatsvinden waar, wanneer en hoe onze gebruikers dat willen. Niet alleen voor onze programmering maar des te meer voor onze adverteerders. Onze 'branded solutions' zijn tailor made, dus afhankelijk van het verhaal, de interactie en de doelgroep bepalen we de mediamix en de contentoptimalisatie. En dat kan een mix zijn van gratis, betaalde of gesponsorde content."

 

https://api.ning.com/files/wPLxwzT3RH-hUjia5safHq0XaXXgGld-6xt9qSPW1AMmMQ3Xan1WQYgk9VReOgjZq--FyJKPjyyninRM3MLHqQaqFUXf3EMq/WouterBax.jpgWouter Bax, hoofdredacteur van NU.nl:  "NU.nl kijkt voor alle redactionele beslissingen door de ogen van de bezoeker. De belangrijkste verandering in de nieuwsconsumptie zien wij in de spectaculaire stijging van het gebruik van mobieltjes en tablets. Vanuit innovatief oogpunt betekent dat dat wij voortdurend moeten zorgen dat we op al die nieuwe schermen aanwezig zijn, ook op prille en toekomstige, zoals connected television en de Google-bril.

Om die nieuwe schermen het best tot hun recht te laten komen, kanaliseren we onze nieuwsstroom zo dat ze past bij de manier van communiceren. Zo leent het mobieltje zich perfect voor het checken van headlines, terwijl slideshows en video op de tablet heel mooi tot hun recht komen. Ook bieden we onze bezoekers een cloud-oplossing om op elk device precies even goed ‘bij’ te zijn.

Voor onze bezoekers zal de content van NU.nl altijd gratis blijven, omdat we een prima werkend advertentiemodel hebben: De adverteerder betaalt met geld, de bezoeker betaalt met aandacht. Het is interessant om te zien dat onze redactionele onafhankelijkheid en ons profiel als de koele, ongekleurde feitenbrenger adverteerders precies de kwaliteitsomgeving bieden waarbij adverteerders zich thuis voelen. Met onze schaalgrootte van ruim 6 miljoen unieke bezoekers en bijna een miljard pageviews per maand zijn we daarmee een fantastische directe lijn naar de Nederlander."

 

Lara Ankersmit, hoofd nieuwe media bij de NOS: "Wij zijn op zoveel mogelijk relevante platformen aanwezig met de NOS, op tv, radio, web, mobile en apps. Zo hebben wij vorig jaar bv de NOS app gelanceerd en de Connected TV app. Kwa content maken wij geen onderscheid naar platformen. Je krijgt op alle platformen dezelfde content, dezelfde keuze. En als dat nu nog niet zo is, dan wordt daar aan gewerkt. Zo missen wij bv nog een goede tablet app. Die wordt nu dan ook ontwikkeld. Gebruikservaring is daarin belangrijk: het moet heel makkelijk en snel werken. Daarvoor kijken wij naar onderzoek en vragen wij feedback van gebruikers. Maar een deel bepalen wij ook zelf. 

De consument bepaalt uiteindelijk via welk platform hij op welk moment de NOS bezoekt. Wij zijn met relevante content aanwezig op die platformen en devices.

Bij ons betekent bv mobile of internet first een aanpassing van de werkwijze en een aanpassing van de systemen. M.n. de systemen die video op de site publiceren. Zo is de redactie er op ingericht om nieuws zo snel mogelijk te brengen, ongeacht het platform. Zo zijn wij altijd bezig om de encodeer tijd van video’s van video’s te verkorten en rollen wij vanaf juni een systeem uit waarmee wij op dit vlak weer grote stappen zetten. Verder wordt materiaal al verrijkt bij creatie. 

En is zoiets als de push alerts die wij geïntroduceerd hebben bij de lancering van de NOS app, een continue terugkerend onderwerp in de redactie vergaderingen. Journalisten weten immers wat er aan komt kwa nieuws en zo hebben wij voor de push alerts verschillende scenario’s klaar liggen. En in veel gevallen al besloten of er überhaupt een push alert gestuurd gaat worden.

Naast de snelheid van publiceren, kijken wij wat relevant voor het publiek is. Het gaat immers niet alleen om de clicks en de pageviews, maar juist ook om de waarde die wij kunnen toevoegen.

Alle producten, programma’s en services die wij ontwikkelen worden geëxploiteerd door de STER. De adverteerder speelt geen rol in de ontwikkeling van content."

 

Barbara Noordermeer, concept developer bij FD Mediagroep: "FD Mediagroep is een multimediale onderneming met een unieke combinatie van print, radio, online en events met als doel ondernemende mensen op elk gewenst moment van de dag te voorzien van nieuws en achtergronden. Met de mobiele sites van BNR en FD worden consumenten continu op de hoogte gebracht van het laatste nieuws, onder andere via zogeheten push berichten bij breaking news. We zien het laatste jaar een enorme groei van het aantal digitale betaalde abonnementen op de krant en brengen FD Persoonlijk ook in een editie voor de iPad uit.

FD Mediagroep heeft onafhankelijke verslaggeving hoog in het vaandel staan. Samen met adverteerders zoeken we naar mogelijkheden voor samenwerking, waarbij de redactionele onafhankelijkheid geborgd blijft. Voorbeeld van zo’n samenwerking is het concept Wereldveroveraars – het netwerk van internationaal ondernemend Nederland – waarbij KLM en ING onze partners zijn. FD en BNR dragen zorg voor de redactionele content (via wereldveroveraars.nl, artikelen in de krant, interviews op BNR en speciale Wereldveroveraars events); KLM en ING zorgen voor een brede verspreiding van deze content via hun achterban. 

In 2012 heeft FD Mediagroep twee nieuwe merken verworven: RedactiePartners en Company.info, waarmee we adverteerders nog beter kunnen bedienen."

 

Ben Rogmans, samen met Jan-Jaap Heij initiatiefnemer van DNP: "We hebben eindelijk de hard- en software om op scherm prettig te kunnen lezen, bladeren en kijken. En consumenten doen dat massaal. Onderweg op de smartphone, op kantoor op de desktop, 's avonds op de bank op de tablet. Tegelijkertijd dringt het besef door dat kwaliteitsjournalistiek niet gratis is. Het vertrouwen in de massamedia neemt af, mensen willen tegenwoordig de persoonlijke stem van de journalist horen. Wij geven ze die mogelijkheid, ze kunnen zich individueel op journalisten abonneren en in de toekomst ook op alle mogelijke combinaties van journalisten. Daarmee spelen we in op de wensen van de moderne journalistieke consument, zowel inhoudelijk als ook in termen van betaalgemak en pricing. Want wat wil een consument na het lezen van een goed stuk? Meer stukken van dezelfde auteur, of over hetzelfde onderwerp.

De mogelijkheden om heel makkelijk voor content kleine bedragen te betalen, nemen toe. Wij zullen binnen enkele weken met CM uit Breda sms-betalen en microincasso introduceren op onze website. Koop een los artikel, neem een abonnement op alles voor een uur, of een dag. Dat soort modellen. Maximale flexibiliteit. We denken dat de consument ook die richting op gaat. We hebben nu een app en een website, twintig auteurs (straks ruim honderd) en het model en de techniek zijn zeer open. We kunnen ons dus de komende jaren aanpassen aan wat de consumenten willen.

Nieuwtjes – Vliegtuig stort neer, Mandela uit ziekenhuis – zullen tot op grote hoogte gratis blijven. Nieuws is een commodity geworden. Achtergrond, duiding, analyse, onderzoek, columns en opinie niet. Dat is dus het speelveld voor betaalde content, althans waar het om journalistiek gaat. Wij bieden alles wat we hebben aan voor 38 euro per jaar. Onze collega's van de correspondent doen het voor 60 euro. Daarmee is de price-range voor een jaarabonnement op iets dat lijkt op een digitaal dagblad wel ongeveer vastgesteld: 50 euro plus of min 20%. Voor de bestaande dagbladen, die nu digitaal drie tot vier keer duurder zijn, wordt dat een uitdaging.

We hebben het idee dat de overgang van print naar digitaal voor dagbladen de komende drie, vier jaar plaatsgrijpt. Niet voor 100%, maar er zal een markt ontstaan waarin enkele initiatieven succes zullen hebben. Er zal wel betaald moeten worden voor content. De ruimte voor adverteerders stijgt al jaren sneller dan de vraag, dus de prijzen kelderen. Net als de effectiviteit. Wij zien adverteerders daarom liever als partners. Het model dat we het komende jaar willen onderzoeken is om met een bedrijf met veel klanten of een organisatie met veel leden, samen te werken. Zo'n bedrijf of organisatie kan een DNP-abonnement aan haar klanten of leden met zeer grote korting aanbieden en tegelijkertijd in de 'krant' communiceren met die doelgroepen. We hopen een stuk of zes van die partners te vinden. Mocht DNP lukken, en dat is het geval bij enkele tienduizenden abonnees, dan kunnen we afhankelijk van de markt op dat moment altijd nog zien of we iets met advertenties gaan doen. Als het kan: graag – maar voorlopig rekenen we nergens op…"

Posted on April 5, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top