Forum: Digitalisering van radio, nieuwe mogelijkheden voor adverteerders

Het centrale thema binnen radiotechnologie anno 2013 is digitalisering.

Digitalisering van radio biedt tal van nieuwe mogelijkheden. Hoe staat het met de digitalisering van jullie radiozender(s) en wat gaat dat voor jullie adverteerders betekenen?

We legden deze vraag voor aan een aantal gezichtsbepalende mensen in het Nederlandse radiowereld.

Philip Alberdingk Thijm, CEO vanSky Radio Group: "Binnen Sky Radio Group (SRG) willen wij de doelgroepen die we bedienen maximaal faciliteren bij de wijze waarop zij onze producten en diensten willen consumeren. Wij willen daar zowel volgend maar ook leidend in zijn!

Concreet betekent dit dat wij volledig medium neutraal onze markten willen bedienen. Zowel analoog als digitaal. Op digitaal terrein zijn wij binnen SRG stevig aan het investeren. Op dit moment doen wij dit via twee verschijningsvormen.

Onze 10 streaming radiostations. Binnen deze groep kent SRG drie smaken:

De streaming stations van onze reguliere zenders Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM;

De specifieke en gesegmenteerde stations zoals HitRadio Veronica, Sky Radio Lovesongs, Sky Radio NL, Veronica Rock Radio, Sky Radio Seasonal (bijv Cristmas), Veronica Top 1000 Allertijden;

Tot slot verzorgen wij met partners streaming stations zoals VI Radio, dit doen wij met het team van Voetbal International.

Het product en de ervaring van de streaming stations ligt het dichtste bij wat wij met onze reguliere zenders bieden. Knop aanzetten en genieten!

Onze tweede verschijningsvorm is het platform MyRadio.

Met MyRadio bieden wij voor die doelgroepen in de markt die een stapje verder willen gaan de mogelijkheid om een volledig gepersonaliseerde en op maat gemaakte radio ervaring te hebben.

Daar waar we met onze streaming stations iedereen hetzelfde product bieden, kun je met MyRadio de muziek stream helemaal op maat laten inspelen op jouw smaak en voorkeuren. Het is daarmee persoonlijk, interactief en geïntegreerd met jouw social media. Dankzij het persoonlijke van dit platform bieden wij met MyRadio onze adverteerders een zeer hoge selectiviteit. Het is namelijk duidelijk wie bereikt wordt en wat zijn/haar voorkeuren zijn.

Tot slot lanceren wij in de tweede helft van 2013 DAB+. Dit is weer een andere vorm van digitale radio waarmee de hele radiobranche aan de slag gaat. Samengevat, het gaat goed met digitalisering binnen SRG. We timmeren hard aan de weg en schuwen er niet voor om zwaar op innovatie in te zetten!"

 

Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR: "Digitalisering heeft voor BNR Nieuwsradio de hoogste prioriteit. Veel van onze luisteraars luisteren al online. BNR maakt zich op voor de uitrol van DAB+, het nieuwe digitale radiodistributiesysteem. Wij zullen daar twee kanalen gaan vullen. Daarnaast is de IP-beluistering ook erg belangrijk. Niet alleen via de pc, maar ook mobiel en services als Sonos en Nederland.FM.

Ik zie het als uitbreiding van de ontvangstmogelijkheden en dus goed voor de radio. Ook biedt het adverteerders de mogelijkheid om op nog meer manieren hun publiek te bereiken. Voor ons is bijkomend voordeel dat we de IP-beluistering zeer goed in kaart hebben. Dat is met het reguliere luisteronderzoek minder het geval. Het wordt dus makkelijker om adverteerders te vertellen welke momenten interessant zijn.

De FM blijft vooralsnog het belangrijkste distributiekanaal. IP en DAB+ zullen strijden om de tweede plaats. Het wordt zeer belangrijk welke keuze de auto-industrie maakt. Wordt DAB+ als autoradio ingebouwd, of zijn de auto’s over 5 jaar “connected” met een Wifi aan boord. In dat geval kun je via internet naar duizenden stations luisteren.

Uiteindelijk gaat het om de content. Wat breng je als station en hoe doe je dat? BNR Nieuwsradio is er klaar voor!"

 

Carlo de Boer, Managing Director bij 100% NL: "Het medium radio digitaliseert in rap tempo. Op dit moment wordt er een digitaal radio netwerk gebouwd (DAB+) en vanaf deze zomer zullen alle publieke en commerciële radiostations in het gehele land digitaal te ontvangen zijn. Ook 100% NL zal hier flink de schouders onder zetten om de volgende stap in radioluisteren tot een succes te maken.

Het aanbieden van nieuwe ontvangstmogelijkheden voor de consument (van streaming app & mobile phone/tablet radio tot DAB+) heeft als gevolg dat het medium radio meegaat met de moderne tijd. Wat de consument ook doet en welk nieuw apparaat er ook wordt uitgevonden: radio is er altijd op te bereiken en te beluisteren. Dit is ook terug te zien in de luistercijfers, want daaruit blijkt dat de radio beluistering nog steeds aan het toenemen is. Op deze manier kunnen wij als 100% NL de adverteerder een groter bereik aanbieden in allerlei doelgroepen."

 

https://api.ning.com/files/Oss98hq1zuK4jSaTdNIIYpGdyWZ-q0AOGkAyLoGwdFCwIdkf7B11hpES6zJi4x6M0sMX1gtkqFYssVpyaGX8zNx38Hg9E96y/ArianBuurman1.jpgArian Buurman, algemeen directeur van STER: “Het aanbod van de publieke omroep is met zes radiozenders zeer divers. Zenders die allemaal ook te beluisteren zijn via digitale radio, de ether of internet. Op de PC, met internetradio of via mobiel. Digitaal radio luisteren groeit: 29% van de Nederlanders luistert via pc, 24% via laptop, 16% via smartphone, 8% via tablet en 23% via settopbox. 3FM is de meest beluisterde radiozender op de pc. (Bron: Intomart GfK, “Trends in Digitale Media”, december 2012.).

Dit biedt in de toekomst steeds meer mogelijkheden voor adverteerders. Bovendien zendt de publieke omroep – als eerste – op een aantal zenders al uit in DAB. Mooie ontwikkelingen die we nauwgezet volgen en onderzoeken omslimme mogelijkheden tecreëren voor onze klanten.”

 

Jan-Willem Brüggenwirth, CEO van 538Groep: "538 was er al vroeg bij met de distributie van haar content via het internet. Voor de analoge stations werden meteen al apps gebouwd zodat deze hoorbaar waren op mobiel. Voor de fans achter de pc en op mobiel werden er verschillende themakanalen geproduceerd. Radio Digitaal was 1 van de eerste platformen voor ‘digital only’ radiostations en heeft de basis gelegd voor de nu ongekende populaire platformen als Webradio.nl en Nederland.fm. Op dit moment bestaat het lineaire digital portfolio uit 3 analoge radiostations, 16 digitale radiostations, 3 digitale themakanalen en 2 digitale radiostations voor derden. Naast de digitale radiostations is audio ook in de vorm van snackcontent te vinden op onder andere 538Gemist middels streaming en als podcast. Gezamenlijk levert deze content nu meer dan 6 miljoen streamstarts en luistersessies per maand op. Digitalisering betekent ook dat 538 makkelijker beeld kan delen vanuit de studio. Deze beelden zijn weer online te volgen en deels via onze digitale tv kanalen 538TV en SLAM!TV.

De intrede van DAB+ betekent voor 538 naast storingsvrije ontvangst en een hogere geluidskwaliteit extra mogelijkheden zoals een pauzeknop waarmee het programma even stilgezet en weer aangezet kan worden. Met deze tijdelijke opslag kan ook teruggespoeld worden tijdens een uitzending. Bovendien kan er met het digitale signaal extra informatie meegestuurd worden en meerdere radiostations worden gedeeld. Dus naast 538Radio zou je dus op dezelfde frequentie ook Dance Department kunnen horen.
 
Voor adverteerders betekent dit nog meer mogelijkheden voor een medium wat al goed samenwerkt met het internet. Commerciële proposities van het eerste uur voor adverteerders zijn onze Branded Radiostations, Branded Podcasts, Pre-rolls voor en Radiospots op de digitale radiostations. Allemaal proposities specifiek in het digital umfeld waar audio en internet samenkomen. Zo zijn er onder andere op maat gemaakte Branded Radiostations geproduceerd voor adverteerders zoals Manpower, Voetbal International, RTL (RTL Lounge), Talpa (The Voice Radio) en Schiphol.

Maar zijn er ook verschillende adverteerders geweest die de podcasts hebben gesponsord en radio commercials door hebben geplaatst en in hebben gekocht op de digital only stations. De kansen die er voor audio liggen, lineair als wel non-lineair, in de digitale wereld zijn enorm groot. Nog dit jaar zullen de eerste stappen gezet worden naar automated trading systemen die mediabureaus in staat stellen om radiocampagnes snel en effectief te plannen op de digital radiostations. Niet veel later zal ook hier automated bidding zijn intrede doen. Verder kunnen spots op de digitale stations gekoppeld worden aan display waar dan dezelfde campagne mee geserveerd kan worden. Ook DAB+ zal nieuwe kansen opleveren voor adverteerders, zo kan er dus extra content mee worden gestuurd en kan bijvoorbeeld ten tijde van een radio commercial er een visual worden getoond van diezelfde campagne.

Het is leuk om te praten over techniek en digitalisering maar ik heb daar wel een kanttekening bij. Digitale kanalen hebben alleen zin als het sterke merken zijn met goede content. Ook voor adverteerders het van belang dat er hele goede radio wordt gemaakt, los van techniek. In het digitale geweld wordt dat wel eens vergeten. Technisch kan alles. Maar goede content leveren kan maar een beperkt aantal partijen. Radio maken is voor alles een vak."

Posted on May 23, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top