FEITEN EN CIJFERS: JONGEREN MASSAAL AAN MOBIEL INTERNET IN 2012

Nederlanders besteden per dag gemiddeld 96 minuten van hun tijd online. Dat blijkt uit onderzoek van NLO, NOM, SKO en STIR naar het mediagebruik van de Nederlandse consument. Dat aantal is vergelijkbaar met het jaar ervoor. Maar opvallend is de groeiende populariteit van het gebruik van internet onderweg. Was dit in 2011 nog 20%, in 2012 is dit gegroeid naar 28%.

37% van alle personen van 13 jaar of ouder geeft aan een smartphone te gebruiken om op te internetten. Dit is een groei van 36% ten opzicht van 2011. Het gebruik van de tablet om te internetten is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. In totaal gebruikt 18% van de Nederlandse bevolking ( 13+) weleens een tablet om te internetten.

Het gebruik van mobiel internet is vooral onder jongeren van 12 tot 25 jaar sterk toegenomen. In 2012 ging 86% van deze doelgroep regelmatig mobiel online. Dit is een stijging van 65% sinds 2007. Onder 64 tot 75 jarigen is het gebruik van mobiel internet met 21% het laagst.

 

 https://api.ning.com/files/D7OtuoxqP97k-4hXZnjBBWkO39i8m6gICfG-oF5iKzzHIx6QuvnORbcdgHus3b*mg6v-PJyqRj94FAO2*-HNSqsw*ykM4jUx/MobielInternet.png 

 

Op dit moment heeft 65% van de Nederlandse mannen mobiel internet tegenover 58% van de Nederlandse vrouwen. In het 2011 lag de verhouding nog op 55% tegenover 46%, wat betekent dat er in 2012 relatief meer vrouwen dan mannen aangesloten werden op mobiel internet.

Als we kijken naar opleidingsniveau zien we dat relatief meer hoger opgeleiden (70%) dan lager opgeleiden (53%) beschikken over mobiel internet. Middelbaar opgeleiden (65%) bleven in 2012 iets achter. Vooral de hoogst opgeleide Nederlanders beschikken over mobiel internet. De adoptie onder HBO opgeleiden (67%) en universitair opgeleiden (70%) ligt het hoogst.

Bijna 75% gebruikt  mobiel internet om te e-mailen, ruim 60% voor het onderhouden van contacten via sociale media en ook het lezen van kranten, het spelen van spelletjes en het luisteren naar muziek wordt steeds populairder.

Het toenemende gebruik van mobiel internet gaat meer en meer ten koste van het gebruik van de ‘gewone’ computer. In 2011 gebruikte 67% nog een computer om online te gaan, in 2012 is dit gedaald naar 60%.

Een duidelijke verschuiving van internetgebruik via de ‘gewone’ computer naar gebruik van mobiel internet dus. We hebben geen glazen bol maar de verwachting is dat het gebruik van mobiel internet in alle groepen van de Nederlandse bevolking de aankomende jaren alleen maar meer toe zal nemen.

Het gebruikspercentage van mobiel internet ten opzichte van de mobile advertising bestedingen is niet in verhouding. We laten daar kansen liggen, wat zonde is want mobile advertising biedt voor adverteerders veel kansen om hun doelgroep op een ander moment, op een ander manier te bereiken. Maar daarover een volgende keer meer.  

 

Bronnen:

https://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-060-pb.htm

https://www.marketingfacts.nl/berichten/netherlanders-love-the-internetz

https://www.nownederland.nl/facts/bellen-mobiel/gebruik-mobiel-internet/

Posted on April 5, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top