Facebook stopt met ‘Sponsored Stories’

Overzicht:

Op 9 januari kondigde Facebook aan te stoppen met het aanbieden van ‘Sponsored Stories’ per 9 april 2014. ‘Sponsored Stories’ zijn advertenties waarin aan een Facebook-gebruiker wordt getoond dat een vriend van deze gebruiker een pagina of post heeft geliked. (zie afbeelding 1.)

Aangezien Facebook hun advertentieproducten simpeler wil maken, zijn zij begonnen met de volledige integratie van ‘Sponsored Stories’ in de ‘standaard’ Facebook ad units.

Dit kwartaal zal Facebook een begin maken met deze wijzigingen en pas na 9 april 2014 wordt alles volledig doorgevoerd. Tot die tijd blijven de ‘Sponsored Stories’ die reeds zijn ingezet nog live staan.

 

 

Wat zal er veranderen vóór 9 april 2014?

Halverwege het eerste kwartaal van 2014 zullen ‘Page Like Sponsored Stories’ automatisch het formaat aannemen van een ‘Page Like Ad’ met sociale context (zie de afbeelding onderaan dit artikel). Bij lopende campagnes gaat dit automatisch, hiervoor hoeft er niks aangepast te worden. Het heeft ook geen zin meer om hierna ‘Page Like Sponsored Stories’  aan te maken. Dit type advertentie wordt met name ingezet ten behoeve van fanrealisatie. Een waardige vervanger hiervoor is de “gewone” ‘Like Ad’.

 

Wat verandert er ná 9 april 2014?

In het kort komt het er op neer dat waar er vroeger voor alle soorten interacties een aparte advertentie bestond, deze nu worden samengevoegd tot één advertentie waarin de sociale context wordt weergegeven. De sociale context die Sponsored Stories genereren op het platform blijft hiermee dus behouden.

Een aantal specifieke formaten zal automatisch worden omgezet (Page Like Sponsored Stories, Page Post Like Sponsored Stories, Page Post Comment, Page Post Share en Event Sponsored Stories).

Alle andere Sponsored Stories (Domain, Open Graph, Check-in, Game Played, App shared) die op 9 april live staan, zullen stoppen en kunnen hierna niet meer worden ingezet als zodanig. Deze inzet zal met een vervangende advertentie opnieuw ingeboekt moeten worden.

 

 

Wat betekent dit voor adverteerders?

Deze veranderingen zullen voor adverteerders voornamelijk effect hebben op het gebied van  fanrealisatie, waarbij de Sponsored Story Pagelike op grote schaal wordt ingezet. Onze specialisten verwachten dat er veranderingen zullen optreden in de resultaten. Alex Joosten, Social Ad Planner bij Spring Creek:  “Wij denken dat de kans zeer groot is dat de gemiddelde cost per fan hierdoor gaat stijgen. Indien klanten dus nog willen profiteren van de inzet van deze Sponsored Stories Pagelike, kan dit dus nog tot en met 8 april.”

De specifieke effecten van deze veranderingen worden gemonitord door ons Social Media team. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben dan brengen wij u graag met hen in contact.

 

Posted on January 30, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top