Facebook: een terugblik op alle veranderingen van het afgelopen jaar

Gebruikscijfers lopen terug, in andere landen nemen ze weer toe, jongeren zouden massaal het platform verlaten, een nieuwe zoekfunctie, een nieuwe timeline en hun CEO kondigde video advertenties is aan die je voor 1 miljoen dollar per dag in kan kopen. Facebook ondergaat een hoop veranderingen. De toekomst zal leren wat de gevolgen hier van zijn. Maar wat is er precies gebeurd in het afgelopen jaar met Facebook? De feiten op een rijtje.

Timeline

In januari 2012 maakte we voor het eerst kennis met de timeline. De pagina moest al je activiteiten en die van je vrienden overzichtelijker maken, door alles weer te geven in chronologische volgorde. We zagen ook een aantal nieuwe functionaliteiten: de milestones, pinned posts en omslagfoto’s. Voor bedrijven ontstonden hiermee meer creatieve mogelijkheden om hun brandpages aan te kleden. Facebook zette gefaseerd alle profielpagina’s van gebruikers om naar de nieuwe timeline. Zo barstte de onvrede niet gelijk in één keer los. Na wat mokken, bleek iedereen toch relatief tevreden.

In maart 2013 was het echter al weer tijd voor een nieuwe timeline. Er veranderde op zich niet veel aan functionaliteiten ten opzichte van de vorige versie; alleen de look and  feel werd wat anders. Statusupdates werden visueler en overzichtelijker, het  ‘about–tabje’ wijzigde en er zijn wat vakjes verschoven over de pagina.

 

 

Newsfeed

Een andere wijziging die in maart 2013 werd aangekondigd was de nieuwe newsfeed. Waar nu alles wat je vrienden en merken doen op één hoop verschijnt, krijg je met de nieuwe feed de mogelijkheid om te selecteren op soorten content. Bijvoorbeeld content van vrienden, van merken, video’s, foto’s en muziek. Beeld krijgt een prominentere rol en wordt groter vertoond. De newsfeed wordt gefaseerd uitgerold en is nog niet voor iedereen beschikbaar. Voor merken betekent de komst van deze newsfeed dat je je nog meer zult moeten onderscheiden. Content moet visueler en aantrekkelijker, anders zul je simpelweg niet meer bekeken worden.

 

Advertising

Waar je in 2011 nog slechts gebruik kon maken van klassieke market place like ads, app ads en sponsored stories; heeft Facebook hier ook steeds meer functionaliteiten uitgerold. Zo werden we voorgesteld aan Facebook Offers, de functionaliteit die je de mogelijkheid biedt om een aanbieding op je pagina te zetten die alleen beschikbaar is voor Facebookgebruikers. Daarnaast zagen we ook de page post ad verschijnen. Dit is een advertentie die je maakt van een post die je als merk hebt geplaatst op je page. Dit bood veel kansen om engagement te vergroten, doordat je je post aan een breder publiek kunt tonen en ook vaker kunt tonen. Daarbij kon je opeens adverteren in de newsfeed, waar je als merk opeens tussen berichten van vrienden en familie stond. Inmiddels zijn de opties nog verder uitgebreid en zijn de uitingen nog groter en visueel veel rijker geworden. Adverteren op de mobiele app werd ook mogelijk. De concurrentie wordt echter wel steeds groter, waardoor de kosten (CPC) stijgen. Het slim opbouwen van een campagne met een mix van middelen wordt hierdoor steeds belangrijker. Je kunt niet meer volstaan met het inkopen van like ads en hopen dat dit genoeg is. Je moet continu blijven optimaliseren.

 

 

Edgerank

De edgerank is het algoritme van Facebook dat bepaalt wanneer en hoe vaak jouw bericht wordt weergegeven in de newsfeed van Facebookgebruikers. Het doel hier achter is om gebruikers gewenste en relevante content te laten zien. Het algoritme is gebaseerd op drie factoren: “affinity, weight and time decay”. Het is lastig om goed te worden weergegeven in de newsfeed. Onderzoek toont aan dat het makkelijker is om Harvard binnen te komen dan in de newsfeed te verschijnen. Het is essentieel om veel visueel materiaal te gebruiken, dat veel reacties oproept. Hoe meer engagement op je posts, hoe hoger je edgerank en hoe beter je zult worden weergegeven. Je kunt het zien als een vicieuze cirkel. Als je eenmaal in een neerwaartse spiraal geraakt, kom je er lastig uit. Nu de concurrentie steeds groter wordt en Facebook zelf steeds meer gewicht aan de edgerank gaat hangen, kun je het je niet meer veroorloven om hier niet actief mee bezig te zijn en de interactie zo groot mogelijk te krijgen. Posten om het posten werkt niet; je moet op voorhand nadenken over de interactie die de post moet gaan uitlokken.

 

De toekomst

Er is dus enorm veel gebeurd in het tijdsbestek van slechts anderhalf jaar. Veel wijzigingen zijn doorgevoerd om gebruikers van Facebook een betere ervaring te geven. Anderzijds zijn er ook veel nieuwe mogelijkheden gekomen voor adverteerders, waar gebruikers niet echt op zitten te wachten. Ze voelen zich steeds meer gespamd in een omgeving die zij zien als een kroeg. Daar willen ze niet steeds geconfronteerd worden met advertising. Het wordt daarom steeds belangrijker om je fans iets speciaals te bieden. Iets waarmee je je bestaansrecht op Facebook legitimeert. Je ziet steeds meer cijfers verschijnen dat gebruikscijfers teruglopen en jongeren massaal Facebook verlaten. Deze cijfers zijn echter nog niet bevestigd door Facebook zelf. Vergeet niet dat het nog steeds veruit het grootste social media platform van Nederland is en dat het nog steeds prachtige mogelijkheden biedt voor een merk om te communiceren met je doelgroep. Het is afwachten wat voor ontwikkelingen er nog op de plank liggen. We gaan het zien en houden je op de hoogte!

Posted on May 23, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top