Facebook Custom Audiences

Facebook Custom Audiences

FacebookCustomAudiences

 

Het is alweer even geleden dat Facebook Custom Audiences introduceerde: een manier om je CRM-database (met e-mailadressen) te koppelen aan Facebook en hier specifieke audiences uit samen te stellen. Wat zijn de bevindingen tot nu toe?

 

Wat houdt het precies in?

Custom Audiences koppelt CRM-data (bijvoorbeeld van een e-mailnieuwsbrief of loyaliteitsprogramma) aan Facebookgebruikers. Je identificeert de mensen die je wilt aanspreken op Facebook binnen je CRM-data. Vervolgens leg je dit bestand naast gebruikers op Facebook. Hieruit komt een match die je weer verder kunt segmenteren op allerlei factoren. De  groepen die zo ontstaan kun je vervolgens targeten met zo relevant mogelijke content of advertising.

Op basis van de match die uit je eigen bestand en het Facebookbestand komt kun je ook op zoek gaan naar look-a-likes. Dat wil zeggen: mensen die vergelijkbare profielen hebben met de mensen in jouw Custom Audience. Deze groep kan dan ook getarget worden met een relevante boodschap.

 

Belangrijkste bevindingen tot nu toe:

  • De gemiddelde match tussen het CRM-bestand en het Facebook-bestand ligt rond de 50%. Er zal nooit een 100% match zijn. Enerzijds omdat sommige mensen niet op Facebook zitten en anderzijds omdat mensen niet hetzelfde emailadres voor Facebook gebruiken als binnen de database. Dit percentage verschilt erg per merk/adverteerder.
  • Targeting door middel van Custom Audiences levert aanzienlijk betere resultaten dan reguliere targeting. Dit komt omdat de boodschap veel gerichter en relevanter kan worden ingestoken
  • Het verschil tussen resultaten op Custom Audiences en look-a-likes is relatief klein. Dit is goed nieuws, want dat betekent dat je Custom Audience een opening biedt tot een veel grotere relevante groep. Dit is simpelweg laaghangend fruit.

 

Tips & Tricks

  • Blijf na het matchen door-segmenteren. Zo kun je kostenefficiënt de meeste mensen bereiken.
  • Test met verschillende uitingen voor verschillende groepen. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende leeftijdsgroepen andere visuals voorschotelen om zo nóg relevanter te zijn.
  • Blijf je Custom Audience updaten, bijvoorbeeld met deelnemers van Facebook apps.
  • Gebruik je Custom Audience met deelnemers uit apps voor retargeting van nieuwe apps.

 

Kortom..

Facebook Custom Audiences biedt de mogelijkheid een specifiekere doelgroep te bereiken en deze relevantere content te bieden. Hierdoor heb je minder waste en ook de gebruikers van Facebook profiteren van een hogere relevantie in content. Daarnaast biedt het nog interessante mogelijkheden op het gebied van retargeting. Kortom: it’s time for Custom Audiences.

Posted on August 31, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top