Dolly van den Akker over de toekomst van advertising bij Sanoma Media

Sanoma Media is door de overname van SBS niet alleen zeer groot maar ook zeer multimediaal geworden. Welke kansen biedt dat adverteerders? Wij vroegen aan het aan Dolly van den Akker, Director Corporate & Sales Communications bij Sanoma Media.

Dag Dolly, hoe is het met Sanoma Media en hoe is het met jezelf?
"Sanoma Media is enorm in beweging en het gaat goed met onze 3 M 'en: marktaandeel, mensen en merken. Door de overname van SBS is ons marktaandeel als mediabedrijf verder gegroeid en hebben we professionele collega's erbij gekregen en 3 mooie TV merken (SBS6, NET5 en Veronica) en ook Veronica Magazine. Ook gaat het goed met onze tijdschriften: ze houden een mooie stabiele positie in de markt en we hebben recent nog Vega en Ooggetuige gelanceerd. Online groeit bijv. Kiesmobiel sneller dan gedacht en ook de app tijdschrift.nl groeit snel. In een paar weken hebben we 10.000 tijdschriften verkocht. Persoonlijk geeft het veel energie om voor een bedrijf te werken met zoveel dynamiek en waar nog veel synergie te behalen valt in het bruggenbouwen tussen de verschillende mediatypes."

Wat gaan adverteerders merken van de overname van SBS? Gaan jullie de communicatie met adverteerders anders inrichten?
"We willen een breed media-aanbod kunnen bieden aan adverteerders en consumenten en zo als mediabedrijf  in kunnen spelen op de toekomstige behoefte van consument en adverteerder. Sanoma is voor 67% eigenaar van SBS Nederland, Talpa voor 33%. SBS is en blijft een zelfstandig bedrijf met een eigen salesafdeling.  Zij communiceren rechtstreeks met hun adverteerders. Sanoma Media communiceert richting online en print adverteerders. Het is echter wel zo dat de samenwerking synergie kansen biedt op veel terreinen: Sanoma beschikt over veel digitale kennis en specifieke marketingkennis op diverse terreinen zoals vrouwen, food, home deco en automotive. Ook heeft Sanoma veel ervaren in het managen van diverse media. Talpa voegt content toe in de vorm van programma’s die bijdragen aan een optimale programmering. SBS heeft de TV-kanalen die naast de media van Sanoma ingezet kunnen worden. Dit maakt ons uniek en zorgt ervoor dat we als mediabedrijf in staat zijn om in te spelen op de toekomstige behoefte van consument en adverteerder. Samen kunnen we zowel een totaalpakket als maatwerk leveren, de gewenste content produceren en die beschikbaar stellen via elk gewenst distributiekanaal (TV, internet, mobiel, tablets en tijdschriften).”

Advertising beweegt zich steeds meer richting performance based. Wat is de positie van Sanoma Media hierin?
"In economische lastige tijden wordt de vraag naar ROI gestuurde afrekenmodellen altijd groter. Als Sanoma Media gaan wij hier selectief mee om. We kiezen altijd voor hybride vormen, waarbij we vanaf het begin van de funnel betrokken zijn. Als enige uitgever zijn we daarnaast met onze private exchange al 4 jaar actief op dit vlak en bewegen we mee met de verschuiving van standaard proposities naar automated trading en real time bidding."

www.sanomamedia.nl

Posted on November 1, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top