Direct response TV: het leven na Tell Sell

Ook de combinatie tussen televisie en smartphone of tablet wordt steeds vaker gezocht. Een zeer bekend voorbeeld daarvan is natuurlijk The Voice of Holland waarbij met een app actief kan worden deelgenomen aan het programma.

Inmiddels hebben alle zenders initiatieven ontplooid die gebruik maken van het fenomeen second screen. De meeste van deze initiatieven voegen content of beleving toe aan een TV-programma; ze brengen het televisieprogramma als het ware de huiskamer in. Hierin liggen natuurlijk prachtige mogelijkheden om daar met een merk of product op in te spelen. (lees in deze nieuwsbrief ook de artikelen over Layar en Second Screen voor meer uitleg en mogelijkheden)

Het samenspel tussen TV en mobiel strekt zich echter ook uit naar ‘gewone’ TV-reclame. Het oude en bijna uitgestorven fenomeen direct response TV kan aan een nieuwe opmars beginnen. Voorheen werd dat eigenlijk alleen gedaan met schimmige tell sell-producten die je via ellenlange telefoonmenu’s kon bestellen. Uiteindelijk zat je dan opgescheept met een mes dat zowel tomaten als bakstenen kon snijden of een ab cruncher die je binnen 2 weken het lichaam van een Griekse god beloofde.

Nu is de mogelijkheid van direct bestellen veel makkelijker geworden door het simpele feit dat mensen op de bank zitten met hun tablet of smartphone en de stap naar webshop of app store makkelijk kan worden gezet.

En dat dit werkt blijkt wel uit het voorbeeld van onze klant Het Nederlandse Rode Kruis. In juni werd een nieuwe versie van hun EHBO-app gelanceerd. Naast een aantal digitale middelen, werd dit gedurende een aantal dagen ondersteund met een TV-campagne. In de commercial werd men direct aangemoedigd de app te downloaden. In de grafiek hieronder ziet u de relatie tussen de mediadruk en het aantal downloads van de app (als index). Duidelijk is dat er een 1-op-1 relatie is; bij een hoge dagelijkse grp-druk is er een groot aantal downloads en als de mediadruk terugloopt neemt ook het aantal downloads af.

Uiteindelijk is de app gedurende de getoonde periode meer dan 250.000 keer gedownload.

Een prachtig bewijs van media-effectiviteit. Direct response TV is dood, lang leve direct response TV!

Posted on October 2, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top