Diederik Breijer: Wie ben ik?

Onlangs vroeg iemand mij wat ik van andere mediabureaus vond. Om eerlijk te zijn, ik had er moeite mee het juiste antwoord te geven. De ‘iedereen is slecht behalve wij’ schoot door mijn hoofd, want een beter onderbouwd en intelligent antwoord vond ik moeilijk.

Ik worstelde. Niet alleen omdat het mijn concurrenten betrof en of dit mijn perceptie en objectiviteit zou remmen, maar belangrijker, omdat een antwoord ansich al twijfelachtig zou zijn. Ik kan namelijk onmogelijk een echte goede mening over hen hebben.

Natuurlijk, we hebben onderzoeksbureau RECMA dat een poging doet om mediabureaus te beoordelen over de rug van een groeiende aantal parameters, maar dit is uiteindelijk toch veelal gebaseerd op new business wins en dus groei. Hier is in beginsel niets mis mee, want dit geeft wel een aardig beeld van de vitaliteit, kracht of momentum van een bureau, maar toch.  

Daar waar RECMA dus eigenlijk onze ‘competitie-fitheid’ meet, vertelt het me niets over wie ze nou echt zijn, hoe hun cultuur strategisch relevant is, de manier waarop zij mensen vinden, aannemen, koesteren en ontwikkelen. Of hoe zij dit alles laten samensmelten tot een geïntegreerde, innovatieve en samenwerkende organisatie. Of niet.

Mijn mening is dat juist dit laatste op zijn minst even belangrijk is om te begrijpen. Want, als dit bekend is dan vertelt het een veel duidelijker verhaal over wie zij zijn, waar ze echt voor staan en misschien wel het belangrijkste waarom ze zijn zoals ze zijn.

Je mag van mij aannemen dat mediabureaus elkaar onderling behoorlijk goed in de gaten houden. Dus als ik al worstel met deze vraag, wie weet dit dan wel? Je kunt je gerust afvragen of mediabureaus dit zelf wel weten. Het brengt me daarom tot een vraag die relevant begint te worden: “Als het niet bekend is waar mediabureaus echt voor staan, weten adverteerders dan wel wie we echt zijn?”.

Adverteerders kijken bij de keuze van haar mediabureau naar diverse randvoorwaarden. Toch een beetje een checklist, al dan niet opgesteld door een begeleider. En ja, natuurlijk wordt er ook gekeken naar andere dingen zoals chemie. Maar, om een goede keuze te kunnen maken zou je meer moeten weten. Of het echt bij je past. Het is eigenlijk net als in een gewone relatie.

We tonen nog te weinig wie we echt zijn. Het innerlijke. Vreemd eigenlijk. Zit daar niet vaak het unieke, de schoonheid en het onderscheid?

 

Diederik Breijer

CEO Mediabrands | Benelux

Posted on January 30, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top