De tussenstand bij Sanoma

LogoSanoma

De tussenstand bij Sanoma

31 oktober 2013 kondigde Sanoma de grootste media reorganisatie in Nederland ooit aan. Van de 49 tijdschrift titels in hun portfolio zouden zij slechts doorgaan met een derde -17 titels- en kwamen 32 titels onder strategische heroriëntatie. De afgelopen maanden is onderzocht of deze titels samengevoegd konden worden met één van de 17 titels die blijven of dat ze verkocht konden worden. Mochten titels niet verkocht kunnen worden, dan worden deze uiteindelijk (in 2015) opgeheven. 

Om het geheugen nog even op te frissen hieronder een overzicht van de titels.

 

17 focustitels

Vrouwen: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA.

Kids & Teens: Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista

Parenting: Ouders van Nu, Kèk Mama

Home Deco: vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur

Automotive: AutoWeek

 

32 titels onder strategische heroriëntatie

Glossies:  Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau

Mannen: Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor

Sport:  Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen

Divers:  101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie,  More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin

 

Sanoma-portfolio

 

De strategische heroriëntatie is inmiddels bijna afgerond. Hoog tijd dus voor een update met de tussenstand. 

Helden magazine was de eerste titel die werd verkocht, maar dat is vooral omdat het tijdschrift gedeeltelijk al in handen was van Frits en zijn dochter Barbara Barend. Vanaf januari 2014 geven zij het blad weer volledig in eigen beheer uit. En met succes zo blijkt uit de HOI-cijfers over het tweede kwartaal van 2014 (oplagestijging van 52% ten opzichte van Q2 2013).

Per 15 augustus jl. zijn maar liefst 19 titels overgegaan naar New Skool Media. Een nieuwe organisatie opgericht door Cor Jan Willig en Rob Koghee. Het betreft de volgende tijdschriften: Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, Fiets, FietsActief, Procycling, Zeilen, Babygids, delicious., Home and Garden, Knipmode, Knippie, Seasons, Vorsten Royale en Zin. Wat hierbij opvalt, is dat New Skool Media 3 titels uit het mannen cluster niet overneemt: Nieuwe Revu, Panorama en Playboy.

Deze titels hebben inmiddels echter ook een nieuw thuis gevonden en wel bij Pijper Media. Een Gronings familiebedrijf onder directie van Anton en Bas Pijper. De verkoop is overigens nog wel onder voorbehoud van positief advies van de vakbonden en OR en akkoord van de betrokken licentiegever. Titels die reeds door Pijper Media worden uitgegeven, zijn o.a. Lekker 2015, Lonely Planet Bookazine, Nautique, Noorderland, SUP Magazine, Kitesurf Magazine, Wielersport en Surf Magazine.

Alle titels uit de Sanoma clusters ‘Mannen’ en ‘Sport’ zijn dus nu in principe verkocht.

Wat dan nog overblijft, zijn alle titels uit het cluster ‘Glossies’ en een vijftal titels uit het cluster ‘Divers’. Te weten: 101 Woonideeën, Kinderen, More than Classic, Nickelodeon en Tuinieren.

M.b.t. het cluster ‘Glossies’ werd medio augustus in de Adformatie gemeld dat Sanoma Grazia en Marie Claire zal behouden, omdat de licentiehouders de uitgever aan het nog doorlopende contract houden. Het gerucht dat de twee titels bij Sanoma zouden blijven, gonsde al langer rond en zojuist (13 oktober jl.) ontvingen we een persbericht van Sanoma waarin bekend werd gemaakt dat alle vier de glossy titels Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau deel uit blijven maken van het Sanoma portfolio en dus niet zullen worden verkocht. Als reden hiervoor noemt Sanoma het feit dat de vier titels goed aansluiten bij hun nieuw ingezette domeinstrategie, waarbinnen het domein Women’s Interest, met thema’s als fashion en beauty, en het domein News & Entertainment een belangrijke rol spelen.

101 Woonideeën is de eerste titel waarvan inmiddels bekend is gemaakt dat deze wordt opgeheven. 22 augustus jl. werd gemeld dat editie 1 2015 het laatste nummer zal  zijn (verschijnt 20 december 2014). De titel wordt samengevoegd met vtwonen en abonnees van 101 Woonideeën krijgen na het stopzetten van de titel automatisch vtwonen op de mat.

Tevens werd recentelijk aangekondigd dat More than Classic volgend jaar als extensie van Eigen Huis en Interieur zal verschijnen onder de noemer ‘MTC’. Het magazine zal vier keer per jaar verschijnen. De huidige abonnees van More than Classic zullen vanaf 2015 MTC ontvangen en het magazine blijft tevens los te koop.

Het lot van Kinderen, Nickelodeon en Tuinieren is op dit moment nog onzeker, maar de verwachting is dat deze titels zullen worden opgeheven. De tijd begint immers te dringen en als we kijken naar Nickelodeon Magazine dan heeft deze titel een dusdanig lage oplage (13.500 exemplaren volgens HOI Q2 2014) die bovendien een dalende lijn laat zien (daling van 28% ten opzichte van Q2 2013) dat we voor deze titel eigenlijk geen toekomst zien. Tenslotte zou een titel als Kinderen prima kunnen worden samengevoegd met Ouders van Nu en Tuinieren zou heel goed kunnen worden geïntegreerd (bijvoorbeeld als special) in 1 of meerdere titels in het Home Deco cluster van Sanoma. Een vergelijkbare oplossing dus zoals die recentelijk voor More than Classic is bekend gemaakt.

Al met al ziet het er nu gelukkig wel naar uit dat het merendeel van de Sanoma titels onder strategische heroriëntatie een goed thuis heeft gevonden.

Posted on October 9, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top