De sport van marktaandelen

De sport van marktaandelen

Het is een tweejaarlijks verschijnsel: er wordt een aantal grote mondiale of Europese sporttoernooien georganiseerd  en het gehele Nederlandse TV-landschap wordt gedurende een paar weken overhoop gegooid. Omdat we in een even jaar leven is het fenomeen ook in 2014 weer gesignaleerd; in februari vonden de Olympische Winterspelen plaats in Sochi en in juni en juli de Wereldkampioenschappen Voetbal in Brazilië. Beide evenementen werden door de Publieke Omroep uitgezonden en leverden hen een grote piek in marktaandeel op. Maar wie heeft daar het meeste  last van en zijn er blijvende effecten? Of is het na afloop weer business as usual?

Over heel 2013 hadden Nederland 1, 2 en 3 (zoals ze toen nog werden genoemd) een gezamenlijk marktaandeel van 25,7% (in de doelgroep 20-49 jaar, gemeten in het tijdvak 18.00-24.00 uur). Tijdens de Olympische Spelen steeg dit naar 31,9%, ondanks de Oranje-successen een relatief bescheiden stijging van 24%. Zeker als we dit vergelijken met het WK waar het aandeel van NPO/Ster meer dan verdubbelde naar maar liefst 51,7%!

MarktaandelenTelevisiezenders-Initiative

Waar komt deze schare aan extra  kijkers vandaan? Met een verlies van 5% van haar kijkpubliek ten opzicht van 2013 wist RTL zich tijdens de goldrush in Sochi uitstekend te handhaven. SBS had het meeste te lijden met bijna 14% minder kijkers en ook de BrandDeli zenders verloren een substantieel deel van hun aandeel, totaal ongeveer 10%.

Wellicht is de RTL-kijker meer een voetbal- dan een schaatsliefhebber want tijdens het WK was juist de Luxemburgse enclave in Hilversum de grote verliezer met een kleine 45% daling in marktaandeel, ondanks, of misschien wel dankzij, de dagelijkse uitzendingen van VI Oranje. SBS wist het verlies te beperken tot een daling van 36% en ook BrandDeli deed relatief goede zaken met 30% minder aandeel.

Op het eerste oog is 2014 dus een uitstekend jaar voor Ster met een marktaandeel dat tot en met september op 28,1% uitkomt, een winst van ruim 9%. Duiken we  wat dieper in de cijfers zien we echter dat Publieke Omroep en Ster zich wel degelijk zorgen moeten gaan maken. Als we de periodes van de genoemde toernooien namelijk uit de berekeningen weglaten blijkt het kijkaandeel van Ster van januari tot en met september uit te komen op slechts 23,8%. In dezelfde periode in 2013 was dit nog  26,1%, een relatieve daling van 9%. Met het oog op het evenementloze jaar 2015 is dat een zorgwekkende ontwikkeling. Wellicht de eerste tekenen dat de bezuinigingen in Hilversum hun weerslag beginnen te krijgen op de kijkcijfers?

 

MarktaandelenTV-2014

Posted on October 9, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top