De invloed van het EK-Voetbal op de PO/Ster

Het EK-Voetbal staat weer voor de deur. De initiële inkoopronde voor reclamezendtijd in juni, waarin alle wedstrijden (behalve de finale) gaan plaatsvinden, is reeds eind april.

Om een nauwkeurige inschatting van de invloed en waarde van een groot voetbaltoernooi als het EK-Voetbal te maken hebben we onder andere een aantal elementen gelicht uit de vergelijkbare periode in 2010, waar de Publieke Omroep ons het WK-Voetbal in Zuid-Afrika voorschotelde.

De grote voetbaltoernooien, het Wereldkampioenschap en het Europees Kampioenschap, leveren Ster elke twee jaar een enorme hoeveelheid extra kijkers én extra inkomsten op.

Het marktaandeel in kijkers van de PO zal opnieuw ca. 70-80% (78% bij WK in 2010) hoger liggen gedurende het EK, waarmee men ongetwijfeld weer veel additioneel budget zal aantrekken, specifiek gericht op het toernooi. Voor reguliere campagnes, zonder link met het EK, zullen we, bij aanwezigheid van een deal met Ster, normaliter ook een hoger aandeel bij Ster onderbrengen. We volgen daarin over het algemeen de kijker om de bereikdoelstellingen van de campagnes te kunnen realiseren.

Gezien de aangekondigde bezuinigingen bij de Publieke Omroep, waar de buikriem na de geheime onderhandelingen in het Catshuis waarschijnlijk nog strakker moet worden aangesnoerd, is het maar de vraag hoelang hier in Hilversum nog van geprofiteerd kan worden. In de budgetten voor de aankoop van sportrechten zal ongetwijfeld gesneden gaan worden en afgewacht moet worden welke prioriteit aan de Eredivisie, de Champions League of de grote toernooien gegeven zal worden.

Daarnaast zal het bijzonder interessant worden om te zien wie straks in het gat dat de NOS eventueel achterlaat gaat springen…

 

 

 

 

Posted on April 17, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top