Dé 6 technologietrends van 2015

Dé 6 technologietrends van 2015

 

 CES-International

 

De jaarlijkse Consumer Electronics Show in Las Vegas vond dit jaar van 6 tot en met 9 januari plaats. Hier presenteren electronicaproducenten hun nieuwste technologieën op het gebied van consumentenelectronica. Onze Amerikaanse collega’s van het IPG Medialab bezochten de show en haalden daar 6 trends uit.

  • Connected auto’s worden het nieuwe mobiele platform

Enerzijds worden auto’s steeds meer uitgerust met mobiele besturingssystemen. Mercedes, Volvo, Jaguar en BMW werken met Apple (iOS) en bijna alle anderen werken samen met Google (Android). Dit is een logisch vervolg op hands free bellen. Eerst werd het mogelijk probleemloos te telefoneren in de auto en nu onze telefoons ‘smart’ zijn geworden, spelen autofabrikanten daar ook op in en wordt de auto een rijdende communicatie-hub.
Anderzijds wordt de auto zelf steeds meer een device waarmee content gemáákt gaat worden. Zo zijn BMW en GoPro een partnership aangegaan waardoor het heel makkelijk wordt content te maken van de avonturen die je meemaakt met je auto.

  • Het huis van de toekomst wordt werkelijkheid

Al in 1989 opende Chriet Titulaer het Huis van de Toekomst. Maar nu, eindelijk, wordt het werkelijkheid! Eigenlijk moeten we het dan het connected huis noemen, want apparaten beginnen zelf te communiceren. Op de beurs toonde Netatmo bijvoorbeeld hoe hun systeem mensen in huis herkent op basis van gezichtsherkenningstechnologie en dus ook kan waarschuwen op het moment dat er een onbekend gezicht binnenkomt.
Whirlpool liet zien dat hun wasmachines en drogers zelf kunnen aangeven wanneer ze onderhoud nodig hebben. Ze geven zelfs aan hoe een eenvoudig probleem door de eigenaar zélf opgelost kan worden.
Overigens is het niet meer de vraag óf je je huis connected wilt maken, maar eerder hoeveel of hoe erg. Wemo maakt duidelijk dat je eigenlijk elk apparaat met een stekker via je smartphone op afstand kunt bedienen. Wij vonden dit wel één van de coolste gadgets van de beurs.

  • Wearables winnen terrein

Wearables zijn natuurlijk eigenlijk geen nieuws meer. Maar waar het vorig jaar vooral hartslag- en stappenmeters betrof, zijn de toepassingen nu veel breder; van mode tot aan handbesturing en nog veel meer. Swarovski heeft bijvoorbeeld een mix gemaakt van een activiteitentracker en een fashion item. De LogBar Ring laat gebruikers andere apparaten met hun vinger besturen en hyperonzekere jonge ouders kunnen nu zelfs de vitale functies van hun baby monitoren via een interactief schoentje.
Ook hier is het dus eigenlijk niet meer de vraag wát je allemaal kunt met wearables, maar wat je allemaal wílt kunnen. Uiteindelijk zullen veel van de functies die nu door losse draagbare apparaatjes worden geleverd, geïntegreerd worden in multifunctionele toepassingen. En moet er goed gekeken worden hoe de gegevens die de apparaten verzamelen kunnen worden vertaald in echt praktisch toepasbare informatie voor mensen om hun dagelijkse leven te verbeteren of te verrijken.

  • Selfies op eenzame hoogte

Nieuwe dronetechnologie maakt het mogelijk je eigen content letterlijk naar een hoger niveau te tillen. Verschillende fabrikanten maken drones die de gebruiker automatisch volgen en bestuurbaar zijn vanaf tablet of smartphone. Ze hebben zelfs voorprogrammeerde camerashots die het wel heel makkelijk maken je selfie een stuk interessanter te maken dan de foto’s die nu het internet teisteren.

  • Mensen zijn de nieuwe cookies

In 2014 waren er flink veel gevallen waarbij er door hacking of onzorgvuldig handelen persoonlijke digitale gegevens van mensen op straat kwamen te liggen. En dus is er behoefte aan nieuwe manieren om je online te identificeren en je digitale identiteit te bewaken.

Startups zoals Myris en HyprKey hebben systemen ontwikkeld waarmee je je digitaal identificeert op basis van iris- of vingerafdrukscans. Alhoewel de toepassingen nu nog vooral beperkt zijn om veilig in te loggen in computers, werden er ook al voorbeelden getoond waarmee een auto alleen wilde starten als de iris-scan bewees dat het inderdaad de eigenaar was die instapte.

Een andere manier om je identiteit te bewaken of zelfs af te schermen is Vysk. Zij kwamen met een telefoonhoes die alle uitgaande signalen encrypt zodat de privacy van de gebruiker gewaarborgd is. Dit lijkt behoorlijk extreem, maar de interesse op de beurs was groot wat aangeeft dat privacy een hot topic is.

  • Opladen wordt mobiel

Smartphones worden groter en we dragen steeds meer apparaten mee die op een of andere manier verbonden zijn met internet. Het opladen van al die apparaten wordt dus een steeds grotere uitdaging, zeker als je onderweg bent.
Partijen als iBattz spelen daar op in door met een draagbare oplader te komen die een smartphone volledig kan opladen binnen 15 minuten.
Maar ook partijen die met draadloze oplossingen kwamen, waren goed vertegenwoordigd. WiTricity toonde bijvoorbeeld een soort rubber mat waarmee je draadloos je mobiele apparaten kunt opladen. Ze lieten zelfs een prototype zien dat was ingebouwd in een auto waardoor je je smartphone kon opladen door hem in het handschoenenvakje te leggen of in een bekerhouder.

Bovenstaande trends laten zien hoe nieuwe technieken ons leven makkelijker en leuker kunnen maken en hoe makkelijk het is ze te laten samenwerken met andere (vooral mobiele) apparaten. Wij kunnen niet wachten!

Posted on January 26, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top