[Commercial Review] Unesco, ING, Haribo

[Commercial Review] Unesco, ING, Haribo

team_bart

 

 

Door: Bart Vijlbrief

 

 

 

 

Unesco

Wij Nederlanders hebben natuurlijk best wel een minderwaardigheidscomplex. “Zij zijn groot en ik is klein”, om met Calimero te spreken.
Dat is niet terecht, want vorig jaar kwamen 15 MILJOEN buitenlandse toeristen naar ons land. 15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde! Dat is heul veul! En dat wordt alleen maar meer. Dit jaar moest de Kalverstraat al twee keer worden afgesloten, omdat er gewoonweg teveel mensen liepen.
Die miljoenen buitenlandse toeristen kunnen toch niet allemaal gek zijn, moeten ze bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed hebben gedacht. Als die allemaal hierheen komen, waarom gaan wij Nederlanders dan zélf niet naar onze meest iconische plekken; de plekken die behoren tot het Werelderfgoed? We hebben er negen! Wist u dat? Ikke niet.

 


Nou, precies daarom werd er een campagne ontwikkeld waarin buitenlandse toeristen vertellen wat er zo bijzonder is aan Kinderdijk en aan de Beemster. Slimme keuze om dat door anderen te laten vertellen, want wij Nederlanders zijn toch van: “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg”. Knap ook hoe de video’s licht grappig zijn, maar niet doorslaan naar slapstick. Daarmee zouden we alleen maar weer bevestigen dat het allemaal niet zo heel speciaal is wat we hier in Nederland hebben.

Goed gedaan dus. Enige vraag die ik heb is waaróm deze films gemaakt zijn. Ik zie helemaal geen oproep om onze werelderfgoederen eens te bezoeken, laat staan dat er een site wordt genoemd waar je meer informatie kan vinden over wat er allemaal te doen is. En dus blijf ik zitten met een gevoel van: “oké en nu?”.

Maar goed, daarop vooruitlopend… als jullie me zoeken… Ik ben naar het Woudagemaal!

ING

Eerder was ik al enthousiast over een commercial van ING. Ze zetten hun merk neer als bank voor ‘de gewone Nederlander’. Geen poeha met internationaal zakendoen en persoonlijk vermogensbeheer. Gewoon een bank die bankieren makkelijker maakt en mensen helpt hun persoonlijke financiën op orde te houden of krijgen. En dat blijft niet alleen bij een mooi verhaal, maar ING pakt door met concrete producten en diensten, zoals Financieel Fit en mobiel betalen.

En dat is precies de route die ze ook met voetbal volgen: een goed verhaal, maar vooral ook concreet ingevuld.
Landelijk kennen we ze natuurlijk als supporter van het Nederlands Elftal. En voor heel veel adverteerders zou het daar bij blijven; een mooi affiche dat je vooral kunt uitbuiten tijdens EK’s en WK’s. Maar ook hier maakt ING een doorvertaling naar echte mensen. Dat laten ze zien met ‘gewone’ TV-commercials, maar vooral ook met mooie videocontent waarin via bekende voetballers de link wordt gelegd naar de 1,2 miljoen leden (!) van de KNVB die elke zaterdag en zondag in weer en wind over de Hollandse velden draven. Om van alle betrokken vrijwilligers en klappertandende ouders langs de lijn nog maar te zwijgen.
Amstel Bier is ooit eens begonnen met het adopteren van het amateurvoetbal, maar is daar volgens mij na een jaar alweer mee gestopt. Ik hoop echt dat ING het langer volhoudt, want net als op bij hun bankdiensten voegen ze daad bij het woord en helpen ze clubs dus ook écht met materiaal en financieel advies. Zoals SV Ouderkerk, de club waar mijn kinderen voetballen.

 

En via het Nederlands Elftal, oud-spelers, damesvoetbal en amateurclubs komen we dan aan bij de voetballende jeugd, als laatste schakel in de ketting. Via een Youtubekanaal kunnen kinderen de ziekste skills leren en daarmee is de cirkel rond wat mij betreft. Of moet ik zeggen: “Is de ring rond”, want in 2015 won ING volkomen terecht een SponsorRing. Het moet gek lopen wil dat niet ook in 2016 het geval zijn.

Nu ik toch even de aandacht heb, een tip voor ING om het sponsorship echt hélemaal af te maken: ontwikkel een app waarmee het voor teambegeleiders makkelijk wordt bij te houden waar er in het weekend wordt gevoetbald, welke spelers kunnen en welke niet, wie de wastas heeft en wie al kantinedienst heeft gehad. Er zijn wat platformen die dit proberen voor elkaar te krijgen, maar echt goed zijn ze niet.
Ja, ik vraag dit uit eigenbelang, maar welk merk wil nou niet week in week uit door miljoenen mensen geraadpleegd worden? Ik ben bereikbaar voor tips.

Haribo

Nou zijn snoepcommercials meestal niet te pruimen; klik maar ‘ns door naar Red Band of Maoam. Haribo heeft nog als extra nadeel dat het een Duits merk is. “Duits” en “snoep” is meestal geen fijne combinatie. Kijk maar naar commercials van Merci of Werther’s Echte.

Wat dat betreft is de nieuwe commercial van Haribo een stap vooruit; opvallend en sympathiek. Een leuke doorvertaling van de Engelse variant.
Leuke achtergrond is ook dat de teksten echt door kinderen werden geschreven.

Het is nog geen Toren C, maar toch…

 

Posted on October 25, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top