[Commercial Review] Brand Bier, Blokker

Het lekkerste bier van Nederland laat zien hoe fijn die eerste slok kan zijn. In de commercial zien we een man van middelbare leeftijd thuiskomen. Vroeg thuiskomen, want het kinderspeelgoed verklapt een gezinsleven. En dat zet me aan het denken: waarom is deze man zo vroeg thuis? Waarom snakt hij naar dat biertje? Is het een biertje om te vieren? Is het troost?

De leegte van de koelkast verklapt een hoop. En de leegte van het huis ook. Zijn vrouw is weg, duidelijk. Het huis is te steriel, te stil. Deze alleendrinker krijgt zichtbaar het shot dopamine van de eerste slok. Misschien heeft hij ‘m wel hard nodig.

Flauw, natuurlijk. Want Brand Bier is als merk bezig met een hele mooie verjonging. Ook qua verpakking. En laten we niet vergeten dat Brand ook een van de weinige merken op het schap is dat – naast smaak – een echt productverschil kan tonen: meer hop. Ook in korte vorm (pre-rolls) doet deze spot het prima, lijkt me. Dus dat. Proost!

 

 

Blokker

Zo’n commercial, hoe bereid je die eigenlijk? De ingrediënten: drie maal bekende kok, een snufje product, wat sfeer- en actiebeelden. Voeg naar eigen inzicht de keuken van de klant toe en misschien een snufje humor. Roer het geheel om presenteer in 20 seconden op een zender waar iedereen met koken bezig is. En? Smaakt het een beetje?

Nou, misschien met 15 seconden meer. Want het beslag krijgt wat weinig tijd om te rijzen. En dan wordt het allemaal een beetje melig. Iets minder ingrediënten was beter geweest.

Rudolph trekt mijn aandacht, vanaf seconde 1. Goed. Herkenning leidt me de spot in. Maar hij praat zo snel en zegt vrij weinig, waardoor ik moeite heb om hem bij te houden.

Het einde stoort me. De Hollandse Nigella Lawson struikelt naar het Blokker rek waar de producten staan uitgestald. Giovanni duikt nog even het beeld in, haha. Het allerbelangrijkste, de producten, worden overschaduwd door een banier, pontificaal. Jammer, want daar draait het nou juist om.  Juist als de spot in een hoog-selectief umfeld wordt opgediend, mag het directer, duidelijker.

Dan is een tag-on als dessert niet eens meer nodig!

 

 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative

www.twitter.com/machiel