Commercial Review: Kwekkeboom – Greenpeace – BankGiro Loterij

Door Machiel Verkuyl. Vandaag mag ik mijn licht laten schijnen over drie pre-rolls. Het sprookje van de Kwekkeboom kroket – of croquet, zo leert het filmpje ons – spreekt me tot de verbeelding. Wie in de geschiedenis duikt van dit pareltje van de Hollandse patisserie staat verbaasd over de kracht van vakmanschap. Nederland kent Kwekkeboom, Nederland houdt van Kwekkeboom. De uiting doet me vermoeden dat er blijkbaar iets aan de hand is, zou Nederland met de recessie ook minder uitgeven bij de snackbar of het vriesschap? Hoe dan ook, de reclame maakt slim gebruik van de actiemogelijkheden, schetst een prima beeld van kwaliteit en richt zich op een trend: koketteren. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar tussen de babyfoto’s, de selfies en de shots van dat ene festival heeft ons eten zich een plek verworven op de Facebook timeline. En dan vooral dat chique eten, Sushi met stip op een. Slim dus van Kwekkeboom om niet te zenden maar juist te vragen zelf te koketteren met kroketten. En dat over-de-top filmpje, dat hoort er volgens mij gewoon bij. Tipje: bekijk vooral de inzendingen op de Facebook Tab. 

 

Iets gewichtiger: Greenpeace. In Handen af van de Noordpool! schetst de milieuorganisatie in korte tijd spitsvondig wat er met de Noordpool aan de hand is. De vorm waarin is gepresenteerd, is bruikbaar voor alle landen, zonder heftige aanpassingen. Voice over veranderen, klaar. Op een of andere manier voelt het wel als een zachtere manier van actievoeren, terwijl veel milieuorganisaties juist de hardere lijn kiezen. Opmerkelijk, maar in mijn ogen goed. Ikzelf ben geen expert op dit soort organisaties maar als welwillende burger zie ik de beelden van bijvoorbeeld de Whale Wars wel voorbij komen. Soms ga je bij dat soort beelden afvragen of doelen en middelen elkaar nog wel heiligen. Mooi gedaan en mooi gemaakt, Greenpeace.

 

Tot slot de BankGiro Loterij. Niet alleen ben ik van mening dat de naam van de organisatie achterhaald is (Giro?), ook staat het gokbedrijf bij mij bekend als een vrij agressieve DM-partij. De boodschap is eigenlijk heel simpel: nieuw product, Kluiskraker, waarmee je met de laatste 5 cijfers van je bankrekeningnummer meedingt naar een grote prijs. En daar heeft de loterij een serie commercials gemaakt waarbij alles uit de kast is gehaald. Tim Oliehoek, Hans Klok en een lengte van maar liefst 2 minuten en 23 seconden. Professioneel? Ja. Maar het is allemaal nogal plat. Plat omdat de manier waarop ze communiceren stamt uit de DM tijd, plat in uitwerking en vooral plat omdat ik er verder als consument niets mee kan, buiten het bestellen van de loten. Ik kan er niet van gaan houden, ik kan het niet doorsturen, ik kan m’n eigen dromen er niet in kwijt. Misschien dat de BankGiro Loterij daarom slechts 7,5 procent van de fans heeft van Nederlands’ grootste gokbedrijf. Ach, gut. Ik kan er niks mee.       

 

 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative

www.twitter.com/machiel

Posted on September 8, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top