[Commercial Review] Knab, Menzis, Zeeman

[Commercial Review] Knab, Menzis, Zeeman

Door Bart Vijlbrief

“Zeg het nou gewoon, zeg gewoon iets!”. Bij het zien van een aantal nieuwe commercials merkte ik dat ik zat te schreeuwen naar mijn TV-scherm / tablet / smartphone / laptop. Prachtige films hoor van Menzis en Knab, daar niet van. Maar ze vertellen me niks, nada, noppes; allebei niet.

Knab suggereert door z’n naam (het omgekeerde van Bank) dat ze het anders doen dan al die andere banken. Dat ze onderdeel zijn van gevestigde orde Aegon vergeten we dan maar even.

In hun commercial zie ik een man die de hele dag op allerlei devices druk online bezig is. Laat Knab nou een online bank zijn! Dat komt mooi uit.

 

“Als jij alles geeft, verwacht je dat ook van een ander. Dus waarom niet van je bank? Daarom helpt  Knab je om altijd en overal alles uit jouw geld te halen.”

Oké, dat verwacht ik inderdaad van een bank. Maar hoe dan? Wat doet Knab dan anders? Welke revolutionaire producten en diensten heeft Knab dan om mij maximaal geld te bezorgen?

Tromgeroffel.

Rente op je betaalrekening. Yep, dat is ‘t.

Nou is mijn betaalrekening misschien niet maatgevend maar als ik daar 1,75% rente over krijg is dat op maandbasis een te verwaarlozen bedrag dat waarschijnlijk bij lange na niet opweegt tegen het vaste bedrag dat ik per maand betaal om bij Knab te mogen horen.

Maar goed, Knab probeert in ieder geval nog een concreet voordeel te noemen. Dat is iets wat ik van Menzis niet kan zeggen.

45 dure seconden niets. Niets over Menzis. Niets over hun producten. Niets over waarom ík klant zou moeten worden.

Dit riekt naar oud reclamedenken: met een mooie sfeerbeelden merkvoorkeur proberen te vergroten. Word wakker! Die tijd is ons niet meer gegund. Mensen zijn gewend om door reclame heen te kijken. Als je niet eerlijk bent over wat een merk concreet kan betekenen en waarom het relevant is, krijg je geen tweede kans. De kijker gaat dan echt de commercial niet analyseren om uit te vogelen waarom hij bij Menzis moet zijn; je moet daar als adverteerder direct  duidelijk over zijn.

Misschien wringt daar de schoen wel: is het helemaal geen oud reclame-denken maar gebrek aan onderscheidend vermogen van Menzis. Dat is nog veel erger.

Dan Zeeman, over ondergoed notabene! “Hoe kun je je daarmee nou onderscheiden?”, zou je  denken. Maar Zeeman doet het! Ze zijn eerlijk: we zien er niet allemaal uit als Doutzen Kroes maar we hebben wel allemaal ondergoed nodig. Door echte klanten te laten zien, laat Zeeman zichzelf zien: Zeeman is voor de gewone Nederlander. En daar zijn er een heleboel van. En omdat die niet allemaal 40 euro voor een onderbroek willen betalen doet Zeeman direct boter bij de vis: 2 voor de prijs van 1! Kassa!

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

 

Posted on October 9, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top