[Commercial Review] BMW, IKEA, Dial Direct

[Commercial Review] BMW, IKEA, Dial Direct

team_bart
Door Bart Vijlbrief. BMW is best wel Duits. En dat is goed als je eenmaal een BMW hebt. Degelijk, betrouwbaar, inruilwaarde. Dat soort dingen. Maar dat verkoopt niet echt lekker; het is niet echt sexy. Nu gaan Duitse auto’s en sexy toch al niet goed samen. Dat bewijst Claudia Schiffer keer op keer met Opel. Maar het probleem is groter: harde auto’s, het segment van BMW, mogen eigenlijk niet meer. Je mag niet meer zeggen dat je 240 PK onder je kont hebt. Als man van nu moet je elektrisch rijden of in ieder geval hybride. En je mag alleen nog maar stiekem omkijken naar je auto.

Tja, maak daar maar eens een commercial over….

De eerste keer dat ik ‘m zag, dacht ik nog: “mooi”. Maar bij de tweede keer zag ik vooral een saaie man in een saai jasje in een saaie film en kwam ik er achter dat het vooral de muziek is die de commercial maakt.

Kijk ‘m maar eens zonder geluid; dan blijft er niks van over.

 

 

En waar autocommercials eerst qua beelden heel erg op elkaar leken (altijd iets met een bergweg), gebeurt dat nu met muziek. Want toen Volvo een paar maanden geleden hun V40 in het zonnetje zette, zat daar muziek van dezelfde artiest onder:

HAEVN, gespecialiseerd muzikant voor autofabrikanten die het ook niet meer weten.

 

 

IKEA

Ik heb een zwak voor IKEA. We zeggen altijd dat merken zich moeten onderscheiden; dat ze niet een allemansvriend kunnen en moeten zijn. Maar IKEA bewijst dat dat wél kan. Een dagje IKEA toont je een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking; van Amsterdam Oud Zuid tot Amsterdam Zuid-Oost. En dat lukt omdat ze echt praktische oplossingen bieden voor je huis. Betaalbare oplossingen die er vaak best goed uitzien. Nu doen ze dat voor römmel.

Maar als je een oplossing biedt, moet je eerst een probleem hebben. Of toch niet? IKEA biedt namelijk een oplossing voor een probleem dat je niet zélf hebt, maar dat je hebt met iemand anders, de rommel van iemand anders om precies te zijn. Zodat je geen ruzie krijgt. Net zoals je door TomTom geen ruzie meer krijgt over kaartlezen.

 

 

Want je eigen rotzooi zie je op den duur niet meer, maar je moet het wel opruimen. Vindt IKEA. Is dat een trend? Want van Ambi Pur moet ik ook al spul kopen tegen geuren die ik niet meer ruik.

 

 

Geurenblindheid, rommelblindheid… dat is de overtreffende trap van reclame, een soort meta-marketing; subliminaal, maar toch ook weer niet. Het is Cruijffiaans:  “Voordat ik een probleem zie wie ik niet heb, heb ik dat opgelost. Logisch”.

 

Dial Direct

Dit wordt een korte review. Ik wil uw tijd namelijk niet verspillen. Bij Dial Direct Insurance willen ze dat ook niet. Dus maken ze daar een commercial van 2 minuten over.

In die tijd had ik m’n verzekering kunnen opzeggen en ‘m bij Dial Direct kunnen afsluiten. Maar nu was daar geen tijd voor, ik moest naar hun commercial kijken.

 

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

Posted on March 18, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top