[Commercial Review] Anderzorg, Ohra & Oxxio

Door: Bart Vijlbrief

[Commercial Review] Anderzorg, Ohra & Oxxio

Anderzorg

Ik heb al eens eerder een review geschreven over Anderzorg. Toen was ik niet zo positief over hun geforceerde poging om jong te lijken. Deze versie vind ik een stuk beter. De campagne haakt aan op het nummer van Sef: “De Leven”. “Dé leven”, vraag je?. “Het is toch hét leven”?
Nee, het is De Leven a.k.a. #deleven. Over de leven dat jongeren leven. Of is het dan ook: over de leven DIE jongeren leven?
Maar goed, de link die Anderzorg legt met jongeren is nu veel echter en authentieker en gaat verder dan wat flauwe Youtube-fimpjes achter elkaar zetten. En de link tussen De Leven en Ziektekosten is natuurlijk ook best logisch.
Maar mijn grootste vraag blijft toch: wat is er anders aan Anderzorg en waarom zijn ze nu speciaal geschikt of fijn voor jongeren? Ja, je kunt met ze Whatsappen, Facebooken en Instagrammen. Maar eigenlijk kan dat ook bij andere verzekeringsmaatschappijen en als ik dan ga kijken op Anderzorg.nl dan zie ik een dodelijk saaie site waarin niets, maar dan ook helemaal niets terugkomt van de mooie beelden en filosofie uit de commercial. Anderzorg heeft gewoon een platte prijspropositie.

Anderzorg heeft nu een mooie etalage, maar nog steeds een lege winkel.

Ohra

Deze commercial is onderdeel van een reeks. De eerste commercials uit het rijtje over een sullig stel vond ik te flauw. Maar ik moet zeggen: het begint zo langzamerhand te werken. Goed voor een glimlach én meteen een concreet voordeel van Ohra benoemen. Goed mechanisme.

Toen ik voor het schrijven van deze review eens terug ging kijken naar oudere versies, kwam ik er achter dat de campagne al sinds 2013 loopt. Dat is best lang en ik leid daar uit af dat de campagne succesvol is en/of er marketeers zitten die geloven in een consequente lange termijn-aanpak. In beide gevallen: chapeau!
Tegelijkertijd vroeg ik me wel af waarom ik eigenlijk niet in de gaten had dat die campagne al zo lang loopt en ik denk dat ik het weet: de typetjes. In hun opzet om ‘gewone’ mensen neer te zetten, zijn ze iets te ver doorgeschoten en is de casting een beetje kleurloos; ze blijven niet hangen. Wat dat betreft hadden ze wel iets steviger aangezet mogen worden. Maar dat is een detail.

Oxxio

Tja, wat moet je hier nou mee? Balletjes met gezichtjes. Verder is hier niets opmerkelijks over te melden; de beelden zijn generiek en onopvallend. Ook inhoudelijk is het vlak: wij doen graag wat mensen leuk vinden, mensen vinden apps leuk, dus wij hebben een handige app en o ja, een goede prijs.

De energiemarkt is een extreem concurrerende markt, waar de merken over elkaar heen vallen om op te vallen, zéker aan het einde van het jaar als het merendeel van de contracten afloopt.
Het belangrijkste dat je met je TV-reclame kan bereiken is mensen een vage notie over je merk te geven, zodat ze je kennen en meenemen in hun overweging. Dat kan je met een onderscheidende boodschap of visie doen, zoals Eneco. Of met een heel opvallende vorm. Wie niet slim is moet mooi zijn, zoiets.
In beide opzichten slaagt Oxxio niet naar mijn mening. Wat zijn die balletjes? Zijn zij Oxxio? Waarom dan balletjes? Wat hebben ze met energie te maken? Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer vragen ik heb. Echt, ik snap het niet.

Posted on January 11, 2017 in Blog

Share the Story

Back to Top