Christel van den Hazel: Aandachttrekken anno 2015

Christel van den Hazel: Aandachttrekken anno 2015

Nieuwsconsumptie verandert: de consument wil overal en altijd nieuws tot zich nemen via het gewenste device. Content ervaring en de inhoudelijke kwaliteit worden steeds essentiëler. De kritische succesfactor voor merken en media is het écht leren kennen van de consument, zodat de content hem raakt, zowel in vorm als qua inhoud. Dit vraagt om de juiste kennis van hoe aandacht werkt, hoe je het kunt krijgen en vasthouden.

De aandacht van de consument kan alleen geclaimd worden als de content aansluit bij zijn interesses, of dit nu is via journalistieke of commerciële content. Er liggen evidente kansen in handig gebruik van consumentendata. Hierdoor wordt een relevant umfeld gekoppeld aan de passende consument. Een consument die niet toevallig bezoeker is, maar eentje die ook echt voor open staat voor bepaalde content. Belangrijke randvoorwaarde voor succes is het vinden van de juiste plekken waar aandacht geclaimd kan worden. Die plekken vergroten de effectiviteit van adverteerders. Kwaliteit van mediakeuzes gaat weer een grotere rol spelen!

Komend jaar verwacht ik dat grote merken steeds vaker de samenwerking aangaan met mediabedrijven die ingericht zijn om 24/7 content te produceren. Voor deze merken is het produceren van relevante content een enorme uitdaging. Het opbouwen van een stevige relatie met de consument wordt in toenemende mate bepaald door de wijze waarop het merk in staat is om de consument te boeien met relevante informerende, inspirerende en converterende content. Echter, het non-stop, 24/7 interessant blijven via meerdere kanalen is kostbaar en vergt specifieke communicatieve kwaliteiten. Indien mediabedrijven in staat zijn adverteerders te voorzien in deze behoefte, zal dit een win-win-situatie opleveren. De adverteerder krijgt hulp in zijn content creatie en content management, mediabedrijven ontwikkelen nieuwe geldstromen en diepere relaties. Uiteraard blijft journalistieke onafhankelijkheid hierbij een must: dit is ons bestaansrecht én blijft ons onderscheidend vermogen.

Bij kleinere adverteerders met minder budget speelt een andere dynamiek. Zij worden overspoeld door oneindige (vooral online) marketingmogelijkheden en hebben daarom vaak een sterke behoefte aan een ’how-to-do-it’ aanpak. Denk hierbij aan het geïntegreerd en betaalbaar inzetten van de eigen site, social media, SEO, SEA en branded content. Het Nederlandse MKB-landschap heeft behoefte aan slimme (geautomatiseerde) dienstverlening. Hierbij zijn automatisering, design en transparante resultaten doorslaggevend. Nederlandse mediabedrijven moeten hier een leidende rol in claimen.

Hoe moeten adverteerders, bureaus en mediabedrijven zich hiervoor organiseren? Ik verwacht bij mediabedrijven binnen een afzienbare tijd een integratie van de disciplines sales, marketing, ICT en creatie. Data-, performance (o.a. SEO/SEA)- en branded contentspecialisten krijgen een meer centrale rol binnen marketing en sales. De impact van een verhaal of campagne kan bijvoorbeeld worden vergroot wanneer journalisten en creatieven samenwerken met UX-designers (video, infographics en sociale interactiviteit). Voor traditionele bedrijven zal deze vernieuwing een flinke kluif zijn. Slim samenwerken met partijen die digitaal in hun DNA hebben, zal de oplossing kunnen zijn.

Christel van den Hazel is Directeur Advertising bij De Persgroep Nederland
www.depersgroep.nl/adverteren

Deze bijdrage is onderdeel van [Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2015?

Posted on January 26, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top