Case van de maand: Soproni’s perfecte tap biertje

https://116kfoley.files.wordpress.com/2011/03/soproni-packaging.jpgVan onze Hongaarse collega’s kregen wij deze succesvolle campagne doorgestuurd. Om jaloers op te worden en met geweldige resultaten! En onder andere winnaar van een zilvere Cannes Media Lion en een gouden Effie in Hongarije.

Probleemstelling
Het totale biersegment in Hongarije is dalende en mede dankzij de economische crisis heeft er een verschuiving plaatsgevonden van OOH naar thuisgebruik. Soproni’s, het nummer 2 merk in Hongarije, zoekt naar een manier om de OOH consumptie te vergroten.

Inzicht
De hoogste kwaliteit bierbeleving is een vers getapt biertje (met je vrienden) in de kroeg.  Waarom Soproni thuisgebruikers niet belonen met een gratis Soproni tapbiertje in de dichtstbijzijnde kroeg? En ze zelf laten proeven hoe lekker dat eigenlijk is.

 

 

Strategie
In het retailkanaal worden maar liefst 2 miljoen bierblikjes voorzien van een speciaal actielipje. Met dit lipje kunnen Soproni drinkers een gratis Soproni tap biertje bij een kroeg bij hen in de buurt proeven. Hiervoor wordt on-pack promotie gemaakt en er wordt een TV-campagne ingezet om de retail verkoop van deze blikken te stimuleren. Om de redemptie van de lipjes te stimuleren en de kwaliteit van een tap biertje te promoten, ontwikkelt Initiative Hongarije het ‘Perfecte tap biertje‘ platform. Op een speciale internetpagina kan de consument de dichtsbijzijnde Soproni kroeg vinden, wie de barkeeper is en waarom een getapt biertje echt het allerlekkerste is. Het bezoek aan deze pagina wordt aangejaagd met een geïntegreerde banner- en social mediacampagne. 455 (!) Soproni barkeepers spelen de hoofdrol in een lokale, ‘gepersonaliseerde’ outdoor campagne rondom de Soproni kroegen. Op abri’s worden passanten door de barkeeper van de plaatselijke Soproni kroeg uitgenodigd om hun Soproni lipje te verzilveren in hun kroeg. Een speciale uitgave van de meest populaire programmagids is gewijd aan de historie en het waarom van een getapt biertje en bevat een lijst met alle Soproni kroegen en hun barkeepers in Hongarije.

Resultaten
Deze campagne levert Soproni marktleiderschap op in het biersegment in Hongarije, ook na de campagneperiode. Daarnaast groeit het tapbier segment met maar liefst 12%.  De redemptie van 50% (!) is imponerend: maar liefst 1 miljoen lipjes worden ingeruild voor een gratis Soproni tapbiertje in de kroeg.

www.soproni.hu

Posted on November 1, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top