Case van de Maand – Hoe maak je een zoutloos product toch pittig?

Het lijkt wel alsof de hele wereld vandaag de dag draait om sociale media. Alles moet social! We zullen niet ontkennen dat sociale media een krachtig middel kunnen zijn, maar we zien het wel nadrukkelijk als middel en niet als doel op zich.
En het ‘middel’ sociale media komt het beste tot zijn recht als ze een integraal onderdeel uitmaken van alle communicatie-inspanningen.

Een prachtig voorbeeld daarvan is een campagne van Knorr uit Canada. Er was ondersteuning nodig voor nieuwe maaltijdpakketten die als belangrijkste voordeel hadden dat ze zout-arm waren. Op zich geen heel opwindend gegeven.

Echter, toen binnen de campagne Salty als character werd geïntroduceerd, opende dat alle deuren en ontsteeg de campagne het normale “Nu met 25% minder zout”-niveau.

Salty was een zoutvaatje dat werkloos raakte doordat er zo weinig zout in de maaltijden van Knorr werd verwerkt. Niet alleen werd Salty een onderdeel van normale uitingen op televisie in print en zelfs op Point-of-Sale, hij werd een heuse personality in sociale media. Zo kreeg hij een eigen Twitter-account en een Facebook-profiel. Daarin vertelde hij over zijn leven nu er voor hem geen plaats meer was op de eettafel en gaf hij antwoord op vragen van échte mensen. Salty dook zelfs op in Chatroulette!

Behalve de TV-commercial werden er nog 3 verhaallijnen verfilmd die via Youtube en sociale media werden verspreid. Dit zorgde ervoor dat Salty’s verhaal ook buiten de reguliere campagne-uitingen om kon doorlopen en werd verdiept.

 

 

Het succes van Salty (en zijn maatje Pep) was zo groot dat er daadwerkelijke zout- en pepervaatjes voor de verkoop werden ontwikkeld. Daarvan werden er uiteindelijk 20.000 verkocht. Deze vaatjes doken vervolgens weer op in User Generated Content; mensen gingen zélf voortbouwen op het verhaal van Salty en deelden dat weer via sociale media.

Binnen de eerste 30 dagen had Salty 6.000 Facebook-fans en werden de video’s 375.000 keer bekken. De verkoop van de maaltijdpakketten steeg met 24% ten opzichte van het jaar ervoor.

 

 

Los van deze resultaten is de campagne wat ons betreft een schoolvoorbeeld van integratie van normale advertising en gebruik van sociale media en laat het zien hoe sociale media geen doel op zich zijn maar een onderdeel van de totale ondersteuning.

 

      

Posted on November 23, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top