Bijna de helft van de televisiekijkers gebruikt parallel tweede scherm

Second screen gedrag komt veel voor in Nederland: 40% van de mannen en 47% van de vrouwen kijkt naar een tweede scherm tijdens TV kijken.Search en Online Communities (Facebook, Twitter) zorgen voor ongeveer de helft van al het second screening gedrag tijdens TV kijken. News, Games en Shopping sites bepalen voor respectievelijk 7, 8 en 9% het second screen gedrag. Het gemiddelde second screen searchgedrag is 28%. Bovengemiddeld wordt het tweede scherm gehanteerd bij de TV genres wonen/doe het zelf en cabaret.

 

Dit blijkt uit een uitvoerige analyse van Gfk en Mediabrands Marketing Sciences – de intelligence unit van mediabureaus UM, Initiative en BPNbinnen de Media Efficiency Panel dataset. Hierin is het online gedrag tijdens TV kijken onder de loep genomen: het zogenaamde second screen gedrag. De hypothese die wordt getoetst, is de vraag of second screen gedrag verschilt afhankelijk van het TV genre dat gekeken wordt. Dus of soapkijkers iets anders online doen dan mensen die een live voetbalwedstrijd kijken.

 

Resultaten

Gedurende twee weken is het TV en online gedrag van 2600 Nederlandse respondenten continue gevolgd en geanalyseerd. Wij hebben hierbij gekeken naar welke websites respondenten bezochten en hoe lang zij deze sites bekeken.  Online gedrag op smartphones en tablets is hierbij niet meegenomen.

 

 

Second screen gedrag wisselt per TV genre. Zo wordt er meer gezocht in Google tijdens soaps en wordt er meer online gegamed tijdens buitenlandse comedy's. Ook zien wij dat tijdens zeer specifieke inhoudelijke programma’s (over recht bijvoorbeeld) sites in lijn met het onderwerp worden bezocht, ter ondersteuning van de programma inhoud. Interessant is dat reisprogramma’s de lust om Loterij-sites te bezoeken aanzienlijk verhogen.

 

Tijdens TV genres justitie/recht, muziek en comedy zien we minder second screen search gedrag. Tijdens TV genres wonen/doe het zelf/cabaret/klein kunst en soap zien wat meer second screen search gedrag.

 

 

Tijdens TV genres cabaret/klein kunst, eten/drinken/koken en sport zien we minder second screen online community gedrag. Tijdens TV genres kinderen, muziek en gezondheid/… zien we een lichte stijging in second screen online community gedrag.

 

 

De top 3 TV genres waarbij het meest ‘ge-secondscreend’ wordt zijn (gemeten op tijdsduur):

 

1.       Buitenlandse (sit) Comedy’s zoals Southpark en Family Guy.

2.       Programma’s over recht/justitie zoals Opsporing Verzocht en de Rijdende Rechter.

3.       Nederlandse Films (Drama).

 

 

Verder is er ook een deel Second Screen gedrag niet gerelateerd aan hetgeen op TV te zien is. Hoe groot dat aandeel is kunnen wij vanuit deze analyse niet zeggen. Het hangt ervan af of een TV programma de aanleiding was om te starten met second screenen of niet. Hier moet vervolgonderzoek naar gedaan worden. Binnen drie a vier maanden kan het onderzoek worden herhaald op tablets en smartphones, deze zitten nu nog niet in de meting van Media Efficiency Panel.  Formats die dus juist met een app gerelateerd second screen gedrag uitlokken, zoals STER en The Voice of Holland doen, vielen buiten deze analyse. Het ging hier alleen om website bezoeken tijdens TV kijken.

 

Mediabrands Marketing Sciences is de intelligence unit voor de mediabureaus UM, Initiative en BPN. Vorig jaar onderzocht Marketing Sciences in samenwerking met de Rijksuniversiteit Nijmegen de impact van second screengedrag op de effectiviteit van TV reclame. Hiervoor werd een experiment opgezet met een – op dat moment nog niet bestaande – vorm van reclame: Multiscreen synchronized  Advertising. Inmiddels is deze vorm van advertising wel mogelijk en zijn wij vertegenwoordigd binnen IAB Second Screen. Marketing Sciences is bèta tester van het Google/Gfk Media Efficiency Panel. Marketing Sciences werkt voor klanten als Specsavers, Coca-Cola, Microsoft, BMW, Praxis, ECCO, en vele anderen.

 

GfK is één van de grootste en meest  toonaangevende onderzoeksbedrijven ter wereld. Dagelijks gaan meer dan 12.000 experts op zoek naar nieuwe inzichten over de manier waarop mensen leven, denken en kopen, in meer dan 100 landen. GfK innoveert voortdurend en maakt daarbij gebruik van de nieuwste technologieën en de beste methoden om opdrachtgevers een optimaal inzicht te geven in de belangrijkste mensen: hun klanten. Een van de laatste initiatieven is het Media Efficiency Panel, waarbij vanuit de consument al haar aankopen en media gedrag (TV en Internet) single source en passief worden geregistreerd. Vanaf mei worden ook mobiel en tablet gedrag gemeten bij deze consumenten.

 

www.mediabrands.com

Posted on April 7, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top