Arno Otto, Managing Director Digital Media bij RTL Nederland

Arno Otto is sinds maart 2009 als Managing Director verantwoordelijk voor digital media, distributie en IT bij RTL Nederland. Ook is hij eigenaar van AdVirtual Media en partner bij Africa Media Ventures Fund. Eerder was hij Managing Director bij AdLink Group, DoubleClick en VNU. Initiative sprak met hem.

 
Wat doet de divisie digital media van RTL Nederland?

"Er valt heel veel onder de pijler digital. In het kort draait het bij ons om drie belangrijke platforms: RTL XL, Buienradar en RTL Nieuws. En om drie belangrijke activiteiten: innovatieve contentontwikkeling, distributie en sales. Naast Digital ben ik ook verantwoordelijk voor de Distributie en IT van RTL, eigenlijk dus alles wat met de transformatie van onze core business te maken heeft."

 

Hoe heeft digital zich de afgelopen jaren binnen RTL ontwikkeld?

"Vier jaar geleden ben ik bij RTL begonnen als Managing Director Digital Media en de eerste stap was het bouwen van een team met mensen uit het digitale veld; digital natives. Dat heeft onze ontwikkeling een enorme boost gegeven. Een belangrijk doel was groeien naar een top 3 positie in de STIR ranking. We hadden al veel in huis met alle tv content, alleen werd dat nog niet op de juiste manier ontsloten. Door een open digitale distributie strategie hebben we onze videocontent beschikbaar gemaakt voor de consument op elk relevant platform. De overname van Buienradar was de laatste, cruciale duw wat ons bereik betreft. We hebben ook geleerd waar niet onze kracht ligt.  We focussen nu echt op onze kracht en dat is videocontent: het maken ervan, het distribueren ervan en het verkopen ervan. Bij RTL entertainen en informeren we. Dat zie je duidelijk terug in onze investeringen op het gebied van RTL XL en RTL Nieuws."

 

Hoe verhoudt jouw positie zich ten opzichte van Bert Habets en Erland Galjaard? Wie doet wat?

"Het zijn drie totaal verschillende functies en we zijn drie totaal verschillende maar complementaire persoonlijkheden. We werken heel nauw met elkaar samen en hebben een duidelijk gezamenlijk doel voor ogen: RTL het meest vooraanstaande media & entertainment bedrijf van Nederland laten zijn. Bert Habets is CEO en is daarmee overall verantwoordelijk voor RTL Nederland. Bovendien is hij mijn baas. Wij praten veel over strategie en waar we met RTL naartoe willen, de transformatie naar Digital. Overnames zoals Videostrip en Buienradar, die komen in nauw overleg tot stand en maken deel uit van de bredere visie die we hebben voor RTL. Erland Galjaard is verantwoordelijk voor de zenders onder de Director Content Matthias Scholten. Met hen is natuurlijk heel veel onderling overleg over digitale content en extensies van formats.  Een goed voorbeeld wat zo’n samenwerking oplevert, is bijvoorbeeld de ‘Wie is Tim’ app. Daar zag je dat digital en tv elkaar niet alleen ontmoeten, maar in elkaar overlopen. Ik denk ook dat het daar steeds meer naartoe gaat. Uiteindelijk wordt alles ‘digital’, vandaar dat ik het transformatie noem. Het zal moeilijk zijn om te bepalen waar het ene bedrijfsonderdeel eindigt en het andere begint.  Dat zien we als een hele positieve ontwikkeling."

 

Wat waren de hoogtepunten in het afgelopen jaar binnen RTL op digitaal vlak?

"Onze core business is natuurlijk video en dit proberen we dan ook op nieuwe manieren te exploiteren. Hoogtepunt afgelopen jaar was de overname van Videostrip. Dat heeft ons in staat gesteld om onze positie op de adverteerdersmarkt te vergroten en onze videocontent nog breder te verspreiden. Verder haalden we met RTL XL 458,8 miljoen video views, een stijging van 27,5% ten opzichte van 2011. De RTL websites bereikten vorig jaar de tweede positie in de STIR ranking met een bereik van 7,8 miljoen in 13+. Dit is de hoogste ranking ooit en grotendeels toe te schrijven aan het structurele succes van Buienradar.  Buienradar werd overigens voor de vijfde keer op rij verkozen tot populairste website van het jaar in de categorie Weer & Verkeer. Bovendien behoorde de app samen met de apps van RTL XL en RTL Nieuws 365 tot de populairste apps van het jaar met respectievelijk de vierde, derde en negende positie in de door Apple samengestelde lijst van 10 beste apps van 2012. Daar ben ik ontzettend trots op. Nog een paar om het af te leren! ‘Wie is Tim’ afgelopen zomer. In de eerste week stond de app al op nummer 1 in de App Store. De Singing Sunday app , waarbij 31.288 kijkers op zondag meezongen met hun favoriete artiesten van The Voice of Holland. De interactieve applicatie die we samen met CHIO hebben opgezet voor Expeditie Robinson zodat kijkers online konden meespelen. And last but not least, de Facebook-app ‘It’s Up 2 You’. Totstandgekomen in samenwerking met Mentos. Kijkers bepaalden zelf wat er achter de schermen bij ‘So You Think You Can Dance’ gebeurde."

 

Wat is de digitale strategie van RTL? Wat zijn de speerpunten voor 2013?

"In de digitale strategie van RTL draait het om drie focuspunten: distributie, contentontwikkeling en sales. We streven naar open distributie waarbij content overal waar de consument dat wil, beschikbaar moet zijn. We hebben veel geïnvesteerd in infrastructuur en distributie. De enorme fragmentatie en consumptie op verschillende schermen is in onze beleving een positieve ontwikkeling. Het is niet langer zo dat een programma alleen wordt gemaakt om te worden uitgezonden op tv, het verhaal erom heen wordt steeds belangrijker. We creëren steeds meer een totaalbeleving die voorafgaand aan het programma start, doorloopt tijdens de uitzendingen en daarna verder gaat. Het betekent ook dat we de kijker nog meer willen betrekken bij onze formats. Uit die gedachte is de ‘Weet Ik Veel’ app ontstaan. We zijn steeds bezig met innovatie, maar het moet relevant zijn voor de kijker. Bij ‘Weet Ik Veel’ kon de kijker op de bank live meespelen. De lancering van de app ging niet zonder slag of stoot en we ondervinden hier en daar nog wat hick-ups, maar uiteindelijk hebben we een recordaantal downloads bereikt, 840.000 ‘and still counting’. Tegelijkertijd hebben 327.000 spelers vanaf de bank meegespeeld met Linda. Om je een idee te geven: Britain's Got Talent leverde 11,2 miljoen kijkers op en 300.000 spelers. Daar zijn we nu al ruim overheen. De grootste ontwikkeling van dit moment is mobiel. Al die verloren momenten, zoals de tijd dat je wacht in wachtkamers en op stations, zijn ‘smart boredom’ momenten. Je verveelt je en pakt je telefoon. Dat is een prachtkans om contact te maken met die gebruiker. Bovendien zien we een significante piek in mobiel gebruik in het primetime tijdvak. Als je daarbij optelt dat  smartphones nu al een penetratie rate hebben van 60%, dan weet je dat je daar als RTL bij moet zijn. Bovendien beschikt tegenwoordig 1 op de 3 huishoudens over een tablet. Er zijn er in totaal al 2,4 miljoen in Nederland. Niet zo gek dat wij bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen kiezen voor mobile first."

 

Welk programma in binnen of buitenland vind jezelf het beste geslaagd in het combineren van een televisieprogramma met digitale/ interactieve elementen?

"Ons Franse zusterbedrijf M6 ontwikkelde vorig jaar een app waarbij de tv beleving wordt verrijkt met relevante additionele content, zoals een TV Gids, Gemist, vooruit kijken, live TV kijken, social TV, synchronised advertising en interactiemogelijkheden in de vorm van quizzen, prijsvragen en reactiemodules. Dat is iets wat ik voor Nederland ook wel interessant vind."

 

Waarom gebeurt er nog relatief weinig met de mogelijkheden die de interactieve set top boxen en connected TV's bieden? Denk aan targeted advertising zoals in de UK met Sky adsmart. Of bijvoorbeeld drukken op de knop van je afstandsbediening en die mooie jas direct bestellen die de presentator aan heeft

"De uitdaging van de rode knop-belofte ligt al een flink aantal jaar in de standaardisatie. Op dit moment zijn er teveel verschillende platformen en gate-keepers waardoor het moeilijk is via een set top box de schaal te halen die je via PC, tablet en mobiel inmiddels wel kan halen. Het is dus puur een kosten-baten issue. Als je door een hele maatwerk campagne uiteindelijk 2 jassen verkoopt is dat gewoon te weinig. Daarom is standaardisatie belangrijk. Met name HBB is daar een belangrijke ontwikkeling in, alleen zullen daar de distributeurs zich aan moeten conformeren. Daar hebben we nog een weg te gaan. RTL staat erg open voor deze ontwikkelingen en we kijken continu of er kansen zijn."

 

Zie je YouTube als concurrent of als aanvulling op het distribueren van alle RTL content?

"Zoals ik al aangaf, geloven wij in een open distributie. Wij willen de consument overal en altijd toegang geven tot onze content. We zijn bereid om met elk relevant platform samen te werken, dus ook met YouTube, maar wel onder de juiste voorwaarden. Momenteel zijn we daar over in onderhandeling. Dat ziet er goed uit."

 

Is de connected TV een kans of een bedreiging voor RTL?

"Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij YouTube. Wij zien de technische ontwikkelingen niet als vijand. We zien het juist als een nieuwe manier om onze content te distribueren en de consument zo goed mogelijk te bedienen. Vechten tegen innovatie is een zekere weg naar je eigen ondergang. Wij gaan er juist in mee. Vast staat dat de consument steeds meer tools krijgt om invloed uit te oefenen op wat hij kijkt, en wanneer en waar hij dat doet. De definitie van televisie kíjken is ingrijpend veranderd. Wij moeten daar als makers mee om leren gaan en we moeten blijven doen waar we goed in zijn: het produceren van kwalitatieve en relevante content. Dat is onze kracht en daarmee onderscheiden we ons."

 

Hoe wordt digital bij RTL ingezet om adverteerders te bedienen? En wat gaat er op dat gebied de komende maanden gebeuren?

"Dat is tweeledig. We bedienen adverteerders met reguliere en innovatieve media sales en met de verrijking van televisieprogramma’s via uitgebreide branded content en sponsoring mogelijkheden. Met de overname van Videostrip kunnen we adverteerders nog meer bereik bieden en gebruiken we tegelijkertijd het Videostrip synidicatieplatform om met onze content extra inkomsten te generen door die content af te spelen op sites van derden. Daarnaast hebben we onlangs ons eigen automated trading platform gelanceerd, waarmee adverteerders automatisch advertentieruimte kunnen inkopen. Zoals je hebt kunnen lezen hierboven, is innovatie op contentontwikkeling een speerpunt. Dat doen we vaak samen met adverteerders."

 

Wat is het laatste nieuws?

"We zien momenteel een duidelijke trend dat kijkers bereid zijn om te betalen voor content.Voor ons is dat een totaal nieuwe inkomstenbron. Met name het vooruitkijken (de previews) is een groot succes en we zien een flinke toename van mensen die een dag of week vantevoren alvast de volgende aflevering willen zien. ‘GTST’ en ‘Divorce’ waren daar goede voorbeelden van. Ik zie een duidelijke kans ons op dat gebied steeds verder te ontwikkelen. Vanuit onze Venture unit hebben we met Pepper (dating), Sizz (mobiele operator), Couverts (restaurant reserveringen) en Miinto (fashion retail) onze eerste stappen gezet in gezond groeiende consumenteninkomsten. We onderzoeken op dit moment een veelvoud aan vervolgstappen in die richting en dan met name op het gebied van video-on-demand, wederom als onderdeel van de transformatie van onze core business."

 

www.rtlnederland.nl

www.twitter.com/arno73

Posted on April 5, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top