14 November: 100% not provided?

Google Analytics & SEO

Tot voor kort gold Google Analytics als één van de belangrijkste tools van de SEO-specialist en online marketeer in de strijd om bovenaan in de ‘natuurlijke’ zoekresultaten van de zoekmachines te komen. Uit de data uit  deze gratis software kun je aflezen via welke zoekwoorden de bezoekers jouw pagina vinden en bezoeken en in welke volumes. Een belangrijk meetinstrument dus, wanneer je hierop aan het optimaliseren bent.

Sinds 2 jaar wordt deze data steeds meer vertroebeld door het fenomeen “(not provided)”. Om de privacy van gebruikers te beschermen, worden de zoekwoorden die door  ingelogde Google- gebruikers worden gebruikt om websites te bezoeken, niet langer prijsgegeven. Een steeds groter wordend deel van het organische bezoek aan je website wordt dus een black box.

September 2013

Sinds 23 september 2013 heeft dit aandeel (not provided) een enorme vlucht genomen binnen de webstatistieken, doordat Google een aanpassing heeft doorgevoerd. Via de website notprovidedcount.com is te zien dat dit percentage inmiddels op 81% staat*. Dit betekent dat 81% van de organische zoekwoorddata niet langer inzichtelijk is. Ook geven zij een prognose voor het moment waarop dit de 100% zal raken.

 

 

Google geeft aan dit te doen om de privacy van de gebruiker te beschermen.  Een verklaring die vraagtekens oproept; enerzijds omdat Google Analytics-data al volledig anoniem zijn. Er valt immers  geen IP-adres of naam te achterhalen. Anderzijds zijn de zoekwoorddata wel te achterhalen wanneer je ervoor betaalt. Via Google AdWords is nog steeds op zoekwoordniveau te achterhalen welke zoekwoorden voor jouw webtraffic zorgen.

Wat nu?

Nu Google besloten heeft een groot deel van de organische zoekopdrachten voortaan te verbergen, zal er op een andere manier met SEO omgegaan moeten worden. We weten immers niet meer welke organische zoekwoorden voor bezoek en omzet zorgen. Tools waarmee dit deels wél gedaan kan worden zijn echter beschikbaar. De Google Webmaster Tool geeft ons een goede indicatie van de verhouding en gemiddelden van zoekwoorden. Ook met de Google Keyword Planner (gekoppeld aan je Google AdWords account) kun je in ieder geval zoekvolumes op de merknaam inschatten. Wanneer je website al langer gebruik maakt van Google Analytics zijn de historische data hiervan ook zeer waardevol. Door deze databronnen te combineren en te extrapoleren kunnen trends zichtbaar worden. Exacte data zoals vroeger zijn echter verleden tijd.

Posted on October 17, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top