SBS9

 

SBS9

 

Het eerste bericht dat SBS plannen had een vierde zender naast SBS6, Net5 en Veronica op te zetten dateert al van enige jaren geleden. In eerste instantie was er sprake van een nieuwe vrouwenzender, daarna kwamen de geruchten in de wereld dat het, met de aangekondigde versoepeling van de wet op de kansspelen in 2015, om een gokzender zou gaan. Hoe dat er in de praktijk uit zou komen te zien zijn we nooit te weten gekomen, de politiek en de (kabel)distributeurs staken een stokje voor dat plan.

In 2014 kwam SBS met concreet nieuws naar buiten over het nieuwe station dat per 1 januari 2015 van start zou gaan en SBS9 zou gaan heten. Een slimme naam, want niet alleen was het nummer 9 nog niet vergeven in het Nederlandse TV landschap, het sprak ook de hoop uit dat de zender op die positie op de afstandsbediening terecht zou komen en daarmee makkelijk te vinden zou zijn voor de kijker. Helaas voor SBS wordt de plaats op de afstandsbediening in het digitale tijdperk niet meer bepaald door de kijker maar door de distributeurs. En die waren SBS9 minder gunstig gezind dan ze zullen hebben gehoopt; UPC plaatste het nieuwe station op positie 23, Ziggo op 28 en KPN zelfs op de 38e positie. Geen plaatsen waar de gemiddelde zapper regelmatig voorbij komt.

SBS9 is natuurlijk met een reden in de markt gezet. Zenders worden  door producenten en filmmaatschappijen vaak gedwongen om minder bekende of oudere titels in een pakket af te nemen als  ze topfilms of -series aanschaffen. Vaak blijven deze op de plank liggen omdat er geen ruimte voor is; SBS9 wordt nu gebruikt  om series en films uit te zenden waar SBS op haar andere stations geen plek voor heeft kunnen vinden. De programmering bestaat dan ook niet uit het meest actuele aanbod maar er zijn, zeker voor de liefhebber,  kwalitatief sterke pareltjes te vinden. Daarbij probeert SBS complementair te programmeren ten opzichte van de andere drie zenders, SBS9 moet een aanvulling zijn op het aanbod  dat daar te vinden is. Als op Veronica een actiefilm  te zien is zal SBS9 daarop inspringen met bijvoorbeeld een comedy om liefhebbers van dat genre ook te bedienen.

De verbreding van het aanbod is een van de voordelen van de komst van SBS9, het gevaar is echter dat de nieuwe loot aan de SBS boom gaat kannibaliseren op de andere zenders van het concern. Er zijn, zoals te verwachten viel, nog geen schokgolven door het TV landschap gegaan na de start op 1 januari. In de standaard doelgroep  die SBS voor haar commercieel beleid hanteert, mannen en vrouwen van 20 t/m 54 jaar, heeft SBS9 in de eerste 10 weken van haar bestaan een zenderaandeel van 0,7% opgebouwd. Waarschijnlijk iets onder de verwachtingen maar geen slechte prestatie gezien het grote aanbod en de ongunstige positie op de afstandsbediening. Zorgwekkender voor SBS is echter het totale portfolio ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2014 minder goed presteert. Het marktaandeel is van 19,7% naar 19,2% gedaald, dus met een extra zender en zonder de concurrentie van de Olympische Winterspelen die vorig jaar veel kijkers naar de Publieke Omroep trok. Met name SBS6 zit, na een opleving in 2014, weer in zwaar weer met een aandeel dat bijna 9% is gedaald.

Of SBS9 een verrijking is voor het Nederlandse TV landschap moeten we nog even afwachten. De film- en serie liefhebber heeft er een nieuw kanaal bij maar de vraag is of die groep al niet voldoende bediend wordt met de diverse on-demand video aanbieders die de kijker vaak een actueler aanbod voor kunnen schotelen. Voorlopig weet SBS zelf nog niet te profiteren van hun verruimde aanbod, men zal er voor moeten waken dat de komst van SBS9 niet ten koste gaat van hun andere zenders.

 

Top 10 SBS9, week 1-10 2015

Datum Programma Aantal kijkers 6+
2 februari ON DEADLY GROUND (Film) 237.000
2 januari HOW TO TRAIN YOUR DRAGON (Film) 200.000
4 januari RAMEN GIRL (Serie) 168.000
7 januari GREEN ZONE (Film) 159.000
9 maart UP IN THE AIR (Film) 156.000
23 januari RACE TO WITCH MOUNTAIN (Film) 148.000
6 maart SEABISCUIT (Film) 142.000
19 januari STATE OF PLAY (Film) 142.000
20 januari SHES OUT OF MY LEAGUE (Film) 140.000
17 januari GOTHAM (Serie) 137.000

 

SBS9-2

Posted on March 18, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top