https://api.ning.com/files/ihF*csLe*ML6SVkxB5VBNYn8FSdaLtZnaifwlB4zi49FkPZYCUIM9aQheXuOmkCpJPb08IGpzmq2enlHvA0tHVNTR5MoAgcf/MachielVerkuylInitiative.jpgHeineken – the Voyage

De Engelsen noemen het Serendipity. Volgens Wikipedia is een definitie ervan “the accident of finding something good or useful while not specifically searching for it”. Dat woord moet haast wel de briefing zijn geweest voor de campagne die Heineken lanceert.

De wereldwijde launching spot is naar Heineken’s hoge standaard uitgewerkt en maakt me nieuwsgierig naar meer. Daar hoef ik niet lang op te wachten, op een Youtube kanaal krijgt de spot een vervolg. Noem me een romanticus, maar de commercial past ontzettend goed bij de tijdsgeest.

 

 

De dwangbuis van een crisis dwingt ons om rationeel naar de wereld te kijken, dan is de ultieme ontsnapping een ongeplande en onverwachte ervaring. Het doet me denken aan een spelletje dat ik vroeger met mezelf speelde, rijdend door Nederland op de motor. Drie keer links, drie keer rechts. Avontuur. Heineken zegt het zelf treffend: we inspireren mensen om reizigers te zijn, niet toeristen. En bij mij werkt dat. Proost!

 

Hunkemöller – the Sylvie collection

Over de tweede spot kún je weinig slechts zeggen. Niet alleen verkozen vrouwen hunkemoller.nl als favoriete webshop voor lingerie, het merk investeert zichtbaar in kwaliteitscreatie en dat doet het merk goed.

 

 

Sylvie’s rol verandert nu van passieve endorsement naar een actieve. En dat is voor beide partijen gunstig, lijkt me. Vorig jaar kwam Ellemieke Herman nog met haar eigen webshop, label2love.nl/  wat ook een goed voorbeeld is van hoe bekendere mensen als stijlicoon kunnen opereren.

 

Lassie rijke roerbak rijst – Feestje

In een serie van drie commercials leert Lassie ons dat je in de koekenpan binnen vier minuten rijst kunt maken. Dat scheelt tijd, vandaar dat Lassie het heeft gekoppeld aan momenten: een hectisch moment (feestje), onverwachte eters en dochterlief die de familie wil verrassen met kookkunsten. Wat vooral fijn is, is dat al deze informatie je word voorgeschoteld in spots van 15 seconden.  Meer is niet nodig om de informatie over te dragen, blijkt.

 

 

Ondanks het duidelijke verhaal van de commercial – ik ben direct ‘thuis’ – vraag ik me toch af of het niet íets minder saai had gekund. Die vier minuten en een koekenpan lijken me vrij goede ingrediënten om een vorm van advertising te vinden die niet het gevoel geeft het al eerder te hebben gezien. Wat kun je nog meer in 4 minuten?  Wat doe je met de 4 minuten die je over hebt?

 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative

www.twitter.com/machiel

Posted on September 9, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top