Initiative-i-news

Nieuwsbrief van Initiative | editie 19

id-news

Arian Buurman over het reclamejaar 2012

  • PDF

De afgelopen jaren hebben op reclamegebied veel dynamiek laten zien. 2012 lijkt geen uitzondering te worden. EK Voetbal en Olympische Spelen zullen voor extra impulsen zorgen. Adverteerders en explointanten lopen zich warm. We spreken Arian Buurman, algemeen directeur van Ster, en vroegen haar een blik op 2012 te werpen.        

Dag Arian. Gefeliciteerd met het winnen van de Coq d'Honneur van het GVR. Blij en trots?

"Blij verrast én trots. De Coq d’Honneur is een eervolle prijs. Ik vind het mooi dat de Ster Gouden Loeki, ons onderzoeksinstrument Admeasure en de proeftuin voor jonge creatieven, SterLab, de jury zijn opgevallen. Het geeft een kick om te merken dat waar wij bij Ster ons met hart en ziel voor inzetten, gezien en gewaardeerd wordt." 

2012 wordt weer een zeer vol sportjaar met EK Voetbal en Olympische Spelen. Hoe bereidt Ster zich voor?

"En dan vergeet je nog de Tour de France in juli! Het is inderdaad een volle sportzomer en dat heeft altijd iets bijzonders. Het EK voetbal en de Olympische Spelen zullen weer veel kijkers aan de buis doen kluisteren en onvergetelijke sportbeelden opleveren. Bij Ster hebben we veel ervaring met dergelijke prachtige sportevenementen en het levert voor adverteerders massaal bereik op. De finale WK voetbal in 2010 werd door maar liefst 8,5 miljoen Nederlanders bekeken en de halve finale tegen Uruguay zelfs door ruim 12 miljoen! Het zou natuurlijk fantastisch zijn als Oranje dit jaar weer in de finale staat."

Kun je al iets zeggen over de belangstelling van adverteerders voor de komende sportzomer?

"De belangstelling van adverteerders voor zendtijd rondom het EK voetbal en de Olympische Spelen is groot. Het gaat natuurlijk om unieke sportevenementen met grote sympathie, wat een massaal kijkerspubliek trekt. Als Oranje een EK voetbalwedstrijd speelt, kijken gemiddeld zo’n 7 miljoen mensen. Maar ook andere wedstrijden trekken een miljoenenpubliek. En de Olympische Zomerspelen in Londen staan ook garant voor unieke sportmomenten met massaal en specifiek bereik. Ik weet nu al dat die door de NOS weer fenomenaal in beeld zullen worden gebracht."

Wat biedt de Ster aan adverteerders?

Ster biedt prachtige mogelijkheden voor grote en kleinere adverteerders. Niet alleen tijdens deze sportzomer, maar het hele jaar door. Wij staan garant voor kwaliteit en uniek bereik. Hoogopgeleide, welstandige mensen die weinig tv kijken, kunnen vaak wèl bereikt worden via de publieke omroepen. Daarin bieden we absoluut een meerwaarde voor adverteerders.

Het bezuinigingsspook hangt steeds boven de markt. Wat zijn de consequenties voor de Ster als het derde net zou verdwijnen?En wat zijn jouw verwachtingen?

"Iedereen moet bezuinigen, dat is de huidige realiteit. Dat geldt dus ook voor de publieke omroep. Een derde net offeren lost echter weinig op. Dat is een kortetermijnoplossing, die de onderhandelingspositie van Ster verslechtert en fors minder reclame-inkomsten oplevert. Het speelveld zal veranderen, waardoor adverteerders meer moeten betalen voor minder bereik. Wij zijn voorstander van een publieke omroep met een kwalitatief en breed profiel zodat wij onze adverteerders die variatie aan doelgroepen kunnen blijven bieden."

Hoe ontwikkelt radioreclame zich?

"Zeer gestaag met een bescheiden groei. Dit medium heeft meer te bieden dan men soms denkt. Kijk alleen al eens naar het ongelooflijke bereik van radio 1, radio 2 en 3FM. Persoonlijk zou ik graag meer creativiteit zien in de radiocommercials. Binnen het Rab, Radio Advies Bureau, waarin Ster participeert hebben we dan ook het stimuleren van creativiteit als speerpunt bepaald."

Gaat online binnen Ster nog verder ontwikkelen?

"Ik heb nieuws voor je, online is al lang doorgebroken. Ik geloof bovendien dat de online video consumptie nog veel verder zal groeien. Maar ook hier draait het weer om toegevoegde waarde en het onderscheidend vermogen van de content."

Wat heeft Ster adverteerders en mediaplanners op dit gebied te bieden?

"Na televisie is online het meest audiovisuele medium en is snel inzetbaar. Ster biedt adverteerders unieke, onderscheidende content en bovendien hebben we steeds meer verschillende mogelijkheden om multimediaal in te zetten; zeker deze sportzomer. Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van prerolls in combinatie met een tv campagne een synergetisch effect heeft. En dat telt voor adverteerders. De grote sportevenementen zijn te volgen via tv, radio en online en dat biedt juist nu uitgelezen combinatiemogelijkheden."

Wat is het laatste nieuws?

"We zijn met veel nieuwe dingen bezig - je doet echter altijd iets of iemand tekort door slechts een ontwikkeling te noemen. Maar vooruit. Binnenkort, je hebt de primeur, lanceren we het platform welovereclame.nl. We krijgen zoveel vragen van het publiek over reclame in breedste zin van het woord dat we daar nu een aparte portal voor hebben gemaakt. Hier kun je alles vinden over reclames van vroeger en nu; filmpjes, achtergrondinformatie, (winnaars van) de Ster Gouden Loeki, een reclamequiz, een blog, noem maar op. Ster is de autoriteit op het gebied van reclame en dat willen we onderstrepen met welovereclame.nl Maar houd natuurlijk ook ster.nl in de gaten, want daar kun je zoals gewoonlijk altijd het laatste nieuws vinden."

www.ster.nl

JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval